Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMathisen, Birgit
dc.contributor.advisorAalberg, Toril
dc.contributor.advisorMoe, Halvard
dc.contributor.authorMorsund, Ewa
dc.date.accessioned2024-06-21T06:21:07Z
dc.date.available2024-06-21T06:21:07Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.isbn978-82-326-8041-2
dc.identifier.issn2703-8084
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3135169
dc.description.abstractPublic Service Media Facing the Global Media Market Digitalization and the rise of global tech platforms have changed the environment in which Public service media (PSM) operates and seeks to realize its public service remit. For PSM a global media market and global tech platforms represent challenges as well as attractive oppurtunities. Public broadcasters must reflect on the relationship they have with commercial global tech platforms, where they are caught between the universal mission of reaching the entire population and maintaining their institutional values. This dissertation is a contribution to mapping the challenges and opportunities of the Norwegian Broadcasting Corporation (NRK) in today’s media landscape and to the discussion about the future position and role of PSM. At a time when the truth is constantly being challenged and disinformation is spreading, independent, editorially-controlled media are taking on an increasingly important role but finding it all the more difficult to perform. PSM are often described as a counterweight to commercially-driven global tech platforms. Have public service media managed to transform their role facing the global media market and global tech platforms? NRK’s transformation is examined through the broadcaster’s strategies and activities in the global media landscape from 1995 until 2023. The strategies are elucidated through a combination of document analysis, interviews, content analyses, statistics and a case study. The findings demonstrate that the NRK has managed to transform its role. This transformation has been led by an eagerness to innovate and be in the vanguard of technological development in the media market. However, this transformation has not always been in line with their PSM values. This is evident from the fact that strategies and content offerings have been too similar to commercial actors and aim at a mainstream audience rather than fulfilling the need for information and enlightenment. NRK also struggles to balance its presence on global tech platforms with editorial independence and preserving its relationship with the audience. I argue for the need to revisit PSM values to deal with the rise of disinformation and reflect that the PSM should have a leading role in fighting it. Based on the findings, I also argue that the NRK and TV2 should have an even stricter remit when it comes to young and hard-to-reach audiences on their own platforms, in order to attract a new generation of viewers and secure future support for PSM.en_US
dc.description.abstractSammendrag Allmennkringkastere i møte med det globale markedet Digitalisering og fremveksten av globale teknologiplattformer har endret medielandskapet hvor allmennkringkastere forsøker å utføre samfunnsoppdraget sitt. Det globale medielandskapet representerer spennende muligheter og utfordringer. Allmennkringkastere må reflektere over rollen de har med kommersielle globale teknologiplattformer, hvor de er presset mellom det universelle oppdraget om å nå hele befolkningen og å beholde deres institusjonelle verdier. Denne avhandlingen er et bidrag til å kartlegge Norsk Rikskringkasting (NRK) sine utfordringer og muligheter i dagens medielandskap og til å diskutere den fremtidige posisjonen og rollen til allmennkringkastere. I en tid hvor sannheten stadig utfordres og desinformasjon spres, får uavhengige, redaktørstyrte medier en stadig viktigere rolle som er desto vanskeligere å utføre. Her har allmennkringkastere blitt sett på som en sterk motvekt til de globale teknologiselskapene og medieaktørene med kommersielle formål. Har allmennkringkastere lykkes i å transformere rollen sin i møte med det globale medielandskapet og globale teknologiplattformer? NRK sin transformasjon undersøkes gjennom NRK sine strategier og aktiviteter i det globale medielandskapet fra 1995 og frem til 2023. Strategiene blir belyst gjennom en kombinasjon av dokumentanalyser, intervju, innholdsanalyser, statistikk og en case-studie. Funnene viser at NRK i stor grad har lykkes i å transformere seg. Dette har de gjort gjennom å lede an i teknologiutviklingen, eksperimentere og være tidlig ute på nye plattformer. Den suksessfulle transformasjonen har derimot ikke alltid vært i tråd med samfunnsoppdraget og NRK sine verdier. Dette kommer frem ved at strategier og innholdstilbud har vært for like kommersielle aktører og tar sikte på høye publikumstall og ikke behovet for informasjon og opplysning. NRK sliter også med å balansere tilstedeværelsen på globale teknologiplattformer med redaksjonell uavhengighet og å beholde publikums kjennskap til NRK. I avhandlingen argumenterer jeg for en revidering av allmennkringkasteroppdraget for å håndtere økningen av desinformasjon, og reflektere at allmennkringkastere burde fortsette å være en kilde til informasjon som befolkningen kan stole på. Basert på funn i avhandlingen burde NRK og TV2 ha et enda strengere oppdrag når det kommer til å treffe unge og andre utfordrende målgrupper på deres egne plattformer, noe som blir sentralt for å sikre fremtidig støtte til allmennkringkastere.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherNTNUen_US
dc.relation.ispartofseriesDoctoral theses at NTNU;2024:225
dc.titlePublic Service Media in the Age of Global Markets and Platforms: Between Media Development and Public Service Remiten_US
dc.typeDoctoral thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel