• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for naturvitenskap (NV)
  • Institutt for fysikk
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for naturvitenskap (NV)
  • Institutt for fysikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Heat Control in Composite Overwrapped Pressure Vessels: Modeling and Simulation Approaches

Horneland, Abel Gangeskar; Dugan, William
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:188533536:92980489.pdf (6.861Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3135158
Date
2024
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for fysikk [2932]
Abstract
En composite overwraped pressure vessel fylt med nitrogengass på høyt trykk har blitt studert. Når tanken fylles, øker den indre energien til gassen, noe som igjen varmer opp tankveggen. Det ytterste vegglaget mister sin styrke når det oppvarmes forbi 65C. Målet til oppgaven er å finne ut hvor raskt tanken kan fylles uten å overstige denne grensen.

En skreddersydd simulator er implementert i C++ for å utføre simuleringer av prosessen. Simulatoren kan veksle mellom ulike éndimensjonale termiske modeller, inkludert en termisk motstandsmodel og en endelige differansemetode (FDM). Motstandsmodellen gir ikke nøyaktige resultater, noe som skyldes at systemet som blir simulert er i raske transienter. FDM-modellen er en mer egnet tilnærming å bruke da den deler den tynne tankveggen inn i mindre lag, og kan enkelt utvides til to dimensjoner. En tidligere utviklet massestrømsmodell brukes for å simulere masseoverføring fra to forsyningstanker, med starttrykk på henholdsvis 200 bar og 300 bar. For å utvide grunnlaget for sammenligning mellom modellene, ble det utviklet en tredje modell ved hjelp av Simulink Simscape Fluids.

Fysiske tester ble utført både for å finjustere fysiske parametere i simuleringen og for å samle empiriske data for sammenligning med de tre ulike numeriske modellene. Resultatene viste at FDM-modellen mest nøyaktig forutsier ytterveggtemperaturen. Simulink-modellen fyller tankene tregere og underestimerer temperaturen, mens motstandsmodellen overestimerer varmeoverføringen gjennom veggen under den transiente fyllingen. Det var ikke mulig å kvantitativt bestemme nøyaktigheten av simulerte gastemperaturer og indre veggtremperaturer, ettersom målingene av gastemperaturen fra testing viste seg å være feil, samtidig som det ikke var praktisk mulig å plassere en temperatursensor på den indre veggen av tanken.

De empiriske dataene viste at veggetemperaturen ikke når over grensen på 65C under fyllingsprosessen ved å bruke nøye valgte begrensningsdyser. Dette resultatet forutsies også nøyaktig av FDM-modellen, noe som betyr at den kan brukes til å simulere Propulse NTNU's fremtidige systemer med bare mindre forbedringer.
 
A composite overwrapped pressure vessel being filled with high pressure gaseous

nitrogen has been studied. As the tank is filled, the internal energy of the gas

increases, which in turn heats up the tank wall. The outermost wall layer loses its

strength when heated far above 65 °C. The goal is to find out how quickly the tank

can be filled without exceeding this limit.

A custom simulator is implemented in C++ to perform rapid simulations of the pro-

cess. The simulator can switch between different one-dimensional thermal models,

including a thermal resistance model and a finite difference model. The resistance

model fails to give accurate results, which is due to the transient nature of the

system being simulated. The FDM model is a more suitable approach to apply as

separates the thin tank wall into smaller layers, and can be easily be extended to

two dimensions. A previously developed mass flow model is used in order to simu-

late mass transfer from two supply tanks, with initial pressures of 200 bars and 300

bars respectively. In order extend the basis for comparison between models, a third

model was developed using Simulink Simscape Fluids.

Physical testing was performed in order to both fine-tune physical parameters in

the simulation, as well as to gather empirical data for comparison with the three

different numerical models. The results showed that the finite difference model most

accurately predicts the outer wall temperature. The Simulink model fills the tanks

slower and undershoots the temperature, while the resistance model significantly

overshoots the heat transfer through the wall during the transient filling. It was

not possible to quantitatively determine the accuracy of the simulated gas temper-

atures and inner wall temperatures. as the measurements of the gas temperature

from testing showed to be wrong, whilst it was not practically possible to place a

temperature sensor on the inner wall of the tank.

The empirical data showed that the wall temperature does not reach above the

limit of 65 °C during the filling process by using carefully chosen restriction orifices.

This result is also predicted accurately by the finite difference model, meaning it

can be utilized to simulate Propulse NTNU’s future systems only requiring minor

improvements.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit