Brukbarhetstesting av et digitalt verktøy for samhandling om personer med store og sammensatte behov
Abstract
BakgrunnPasienter med store og sammensatte behov kan ha omfattende helsejournaler som det er utfordrende å få oversikt over. I et forskningsprosjekt er det utviklet en demonstratorløsning kalt DigiTeam som har som mål å gjøre det lettere for klinikeren å få oversikt over sykehistorikken. MålMålet med denne studien er derfor å utforske hvordan leger opplever å bruke en tidlig versjon av det digitale verktøyet DigiTeam til å få oversikt over situasjonen til en pasient med store og sammensatte behov.MetodeEn kvalitativ studie hvor 6 leger tilknyttet tre kommuner i Nord-Norge testet ut en tidlig versjon av DigiTeam. Data ble samlet inn i form av skjerm- og lydopptak av brukertest. I tillegg ble deltakerne intervjuet etterpå og de fylte ut et spørreskjema om brukervennlighet. Dataene ble analysert tematisk.ResultatDeltakerne opplevde det formålstjenlig at informasjon om pasientens stemme og familie/sosialt ble presentert tidlig i testen. Deltakerne syntes den oppsummerte oversikten over journaldokument knyttet til ulike problemstillinger var nyttig. Imidlertid ble den grafiske visualiseringen for overveldende til at de syntes det var intuitivt. Legene savnet filtreringsmulighet i journalen, og de oppdaget ikke muligheten til å bruke søkefunksjonen. Brukervennligheten ble omtalt som god og fikk en skår på 70,43 av 100 på spørreskjemaet om brukervennlighet. Deltagerne hadde ulike forslag til forbedringen til enkelte av funksjonene, slik som en filtreringsmulighet basert på profesjonen til de som hadde skrevet journalnotatene. KonklusjonDeltakerne sa at versjonen de testet generelt hadde god brukervennlighet, men at de trengte litt tid på komme inn i programmet. De så positivt på å bruke en senere versjon av programmet. BackgroundPersons with complex long-term healthcare needs can have comprehensive records that can pose a challenge for clinicians to manage. The research project has devolved a prototype solution named DigiTeam with the goal of making it easier for clinicians to gain an overview of the patient’s medical history.AimThe aim of this study is to explore how physicians experience using an early version of the digital tool DigiTeam to gain an overview of the situation of a patient with complex long-term healthcare needs.MethodA qualitative study was conducted with six physicians affiliated with three municipalities in Northern Norway who tested an early version of DigiTeam. Data were collected through screen and audio recordings of usability tests, post-test interviews and participant completion of an usability questionnaire. Data were thematically analyzed.ResultsParticipants found it beneficial to present information about the patient’s voice and family/social context early in the testing phase. The summarized overview of journal documents related to various issues was considered useful, but the graphical visualization war perceived as overwhelming and non-intuitive. Physicians expressed a desire for filtering options within the journal, and they did not discover the possibility to use the search function. Usability was generally described as good and obtained a score of 70,43 of 100 on the questionnaire. The participants proposed some suggested improvements, including filtering options based on the profession of those writing journal notes. ConclusionParticipants indicated that the tested version had good usability, though they required some time to become accustomed to the program. They expressed a positive outlook toward using a later version of the software.