Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFaxvaag, Arild
dc.contributor.authorHægermark, Emil Aale
dc.date.accessioned2024-04-29T17:19:58Z
dc.date.available2024-04-29T17:19:58Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:155555064:34674013
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3128501
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractInnledning: Pasientportaler er tjenester som administreres av helseorganisasjonene og gir pasienter tilgang til sine helseopplysninger. Utvikling og implementering av slike portaler er en mulighet for å øke pasient pasientmedvirkning (eng. patient empowerement) og engasjement, og til slutt forbedre helseutfallene. Med implementeringen av Helseplattformen ble HelsaMi opprettet for å fungere som en pasientportal for befolkningen i Midt-Norge. For å evaluere effektene av HelsaMi ble det utarbeidet en gevinstrealiseringsplan. HelsaMi sitt hovedfokus er å forbedre pasientmedvirkningen, og gevinstmål ble etablert for å evaluere dette. Det overordnede målet med dette prosjektet var å vurdere om HelsaMi har forbedret pasientmedvirkningen ved å bruke både de etablerte gevinstmål og definere nye. Metoder: Studien ble utformet som en åpen, ukontrollert, retrospektiv studie og analyserte HelsaMi-applikasjonen med hensyn til funksjonalitet og bruk. Data ble samlet inn fra implementeringen av portalen fram til 31. desember 2023. Elleve resultatmål ble definert og analysert. Resultater: 197 646 innbyggere hadde en registrert konto i HelsaMi ved 31. desember 2023. 116 688 (59.0 %) av brukerne var kvinner, mens 80 958 (41.0 %) var menn. Gjennomsnittsalderen var 46.4 år (SD: 18.9 år). Det var en statistisk signifikant sammenheng mellom brukerkarakteristika (kjønn og aldersgrupper) og bruk av HelsaMi, samt mellom brukerkarakteristika og resultatmålene som studerte disse karakteristika, dvs. førstegangspålogginger, timer som ble bestilt, og fullførte spørreskjemaer. En signifikant økende trend i 2023 eksisterte for resultatmålene: antall timebestillinger gjort gjennom portalen, antall sendte meldinger og antall sjekkede prøvesvar. Konklusjon: Det er for tidlig å si om HelsaMi har forbedret pasientmedvirkningen eller ikke. Denne studien har identifisert flere områder for forbedring av vurdering av pasientmedvirkningsdomenet. Eksisterende resultatmål gir bare et begrenset syn på medvirkningen, og det bør legges til flere resultatmål. Å opprette flere stratifikasjonsmuligheter gir mulighet for en bedre forståelse av brukerpopulasjonen. En lignende analyse som inneholder resultatene for 2024 og 2025 bør gjennomføres.
dc.description.abstractIntroduction: Patient portals are services that are managed by the healthcare organization and allow the patient to access their patient health records. Development and implementation of such portals are one path to increase patient empowerment and engagement, and ultimately increase health outcomes. With the implementation of Helseplattformen, HelsaMi was created to function as a patient portal for the population in Central Norway. To evaluate the effects of HelsaMi a benefits realization management plan was created. The primary focus of HelsaMi is to improve patient engagement and outcome measures were established to evaluate the engagement. The overall aim of this project was to evaluate whether HelsaMi has improved patient engagement using both the established outcome measures and defining new ones. Methods: The study was designed as an open, uncontrolled, retrospective study and analyzed the HelsaMi application regarding its functionality and usage. Data was collected from the implementation of the portal until the 31st of December 2023. Eleven outcome measures were defined and analyzed. Results: 197 646 inhabitants had a registered account in HelsaMi by the 31st of December 2023. 116 688 (59.0 %) of the users were female, while 80 958 (41.0 %) of users were male. The average age was 46.4 years old (SD: 18.9 years old). There was a statistically significant relationship between user characteristics (gender and age groups) and usage of HelsaMi, as with user characteristics and outcome measures that studied such characteristics, i.e. first-time logins, appointments made through the portal, and completed questionnaires. A significant increasing trend in 2023 was found for the outcome measures: the number of appointments made through the portal, the number the messages sent, and the number of checked test results. Conclusion: It is too early to state whether HelsaMi has improved patient engagement or not. This study has identified several areas of improvement for assessing the patient engagement domain. The existing outcome measures only give a limited view of user engagement, additional outcome measures should be added. Creating more stratification options allows for a better understanding of the user population. A similar analysis containing the results for 2024 and 2025 should be conducted.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleAn Evaluation of HelsaMi, a Patient Portal Related to Helseplattformen, Nearly Two Years After Implementation
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel