Show simple item record

dc.contributor.advisorSolem, Stian
dc.contributor.advisorHavnen, Audun
dc.contributor.authorHaugan, Ida Kristine
dc.date.accessioned2024-04-26T17:19:24Z
dc.date.available2024-04-26T17:19:24Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:155555788:34603127
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3128269
dc.description.abstractBakgrunn: Det er dokumentert at studenter kan utføre psykoterapeutisk behandling som gir positive resultater og som har effekt for pasienter. Tidligere studier på studentdreven terapi har undersøkt spesifikke lidelser, og ofte ved bruk av spesifikke behandlingsmetoder. Erfaringsnivået til studentene varierer også. Målet med denne studien var å evaluere endringer av symptomer og fungering av psykoterapi utført av uerfarne psykologstudenter ved en universitetsklinikk, på en variert gruppe av diagnoser og med en eklektisk behandlingsmetode. Det er behov for mer forskning på studentdreven terapi, da spørsmålet om hvorfor slik behandling fungerer kan bidra til effektivitetsforskning og spørsmålet om virkningsmekanismer i terapi. Metode: Studentene hadde begrenset klinisk erfaring på forhånd. Totalt ble 68 pasienter diagnostisert og behandlet. Av diagnoser hadde 25 pasienter angst, 25 hadde depresjon, 12 hadde ingen diagnose, ni hadde R/Z-diagnose og fire hadde flere diagnoser. Utvalget besto av 62% kvinner. Terapiformen var ikke begrenset til en spesifikk metode, men var ment å være eklektisk, men også evidensbasert. Effekten av behandlingen ble vurdert ved å analysere endringene i depresjon, angst, yrke -og sosial fungering og subjektiv helse før og etter behandling. Resultater: Studien fant en lav effektstørrelse for subjektiv helse, angstsymptomer, og yrke -og sosial fungering, og en moderat effekt observert for depresjonssymptomer. En betydelig del av pasientene viste klinisk signifikant endring i symptomer og fungering etter behandling. Resultatene viste også at pasientene var tilfredse med behandlingen, samt at de opplevde en positiv terapeutisk allianse med studentterapeutene. Imidlertid ble det ikke observert signifikante effekter av allianse eller veiledning på utfallet. Diskusjon: Denne studien viser, som tidligere forskning, at studenter kan drive effektiv behandling som reduserer angst -og depresjonssymptomer, og kan øke yrkes -og sosial fungering. Selv om studentene hadde begrenset klinisk erfaring og behandlingsmetoden var eklektisk, hadde behandlingen effekt for en variert pasientgruppe. Resultatene fra denne studien kan sammenlignes med resultatene til Ryum et al. i 2007 der reduksjon i symptomer er tilnærmet likt. Fremtidig forskning bør legge vekt på å undersøke kausale sammenhenger, gjerne i form av randomiserte kontrollerte studier. Fremtidige studier kan også sammenligne manualbasert behandling og eklektiske metoder for å undersøke virkningsmekanismer. Slik kan vi få økt kunnskap om hvordan studentdreven terapi kan bli mer effektiv.
dc.description.abstractBackground: It is documented that students can conduct psychotherapeutic treatment with positive and effective outcomes. Previous studies on student-led therapy have investigated specific disorders, often by using manualized treatments, where the students' levels of experience vary. The aim of this study was to evaluate changes in symptoms and functioning resulting from psychotherapy conducted by inexperienced psychology students at a university clinic employing an eclectic treatment method on a diverse range of diagnoses. There is need for further research on student-led therapy, as exploring why such treatment works can contribute to effectiveness research and shed lights on therapeutic mechanisms. Method: Students had limited clinical experience beforehand. A total of 68 patients were diagnosed and treated, with 25 patients diagnosed with anxiety, 25 with depression, 12 with no specific diagnosis, nine with R/Z diagnoses, and four with multiple diagnoses. The sample consisted of 62% females. The therapy was not restricted to a specific method but was intended to be eclectic, yet evidence based. The treatment's effectiveness was assessed by analyzing changes in depression, anxiety, occupational and social functioning, and subjective health before and after treatment. Results: The study found a low effect size for subjective health, anxiety symptoms, and occupational and social functioning, with a moderate effect observed for depression symptoms. A significant portion of patients demonstrated clinically significant changes in symptoms and functioning after treatment. Results also indicated that patients were satisfied with the treatment and reported a positive therapeutic alliance with their student therapist. However, no significant effects of alliance or supervision on outcomes were observed. Discussion: This study, consistent with prior research, demonstrates that students can conduct effective treatment reducing anxiety and depression symptoms and improving occupational and social functioning. Despite students' limited clinical experience and the eclectic treatment approach, therapy was effective for a diverse patient group. The results of this study can be compared with those of Ryum et al. in 2007, where a similar reduction in symptoms was observed. Future research should focus on investigating causal relationships, preferably through randomized controlled trials. Additionally, future studies can compare manual-based treatment and eclectic methods to investigate mechanisms of therapy, thereby enhancing our understanding of how student-led therapy can become more effective.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEffekten av Studentdrevet Psykoterapi
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record