Childhood Predictors of Cluster A Personality Disorder Traits in Adolescence. A Birth Cohort Study
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3124940Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykologi [3200]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
SammendragTil tross for antagelsen om at kluster A-personlighetsforstyrrelser har sitt opphav i barndommen, er det begrenset med prospektive studier som understøtter denne påstanden. Denne studien søker å fylle dette kunnskapshullet ved å undersøke et utvalg antatte risikofaktorer i barndommen og deres prediktive bidrag til utviklingen av kluster A- personlighetstrekk i ungdomsårene. Et representativt utvalg (n=1007) født i 2003 og 2004 i Trondheim, Norge, sammen med deres foreldre og lærere, ble systematisk undersøkt hvert annet år fra 4 til 16 år. Studien vurderer både initialt nivå (ved 4 og 8 år) og vekst frem til 14 år for kognitive faktorer (rarhet, eksekutive vansker, fantasivenn og selvtillit), emosjonelle faktorer (symptomer på angst og depresjon), sosiale faktorer ved barnet (sosial kompetanse, sosial tilbaketrekning og symptomer på atferdsforstyrrelser), samt miljøfaktorer (negative livshendelser, opplevd mobbing og foreldre med kluster A-symptomer) i barndommen. Utfallsmålet er antall kluster A-trekk ved 16 års alder, og ble kartlagt ved bruk av «SCID-5- PD». En latent basisvekstmodell («Latent basis growth model») avdekket at kognitive faktorer, inkludert rarhet, eksekutive vansker og selvtillit, predikerte alle kluster A-trekk, mens sosiale faktorer hos barnet, spesifikt sosial tilbaketrekning og sosial kompetanse, predikerte schizoide og schizotype trekk. Videre viste resultatene flere og sterkere prediksjoner for schizotype trekk sammenlignet med paranoide og schizoide trekk. I motsetning til forventede resultater viste ingen miljøfaktorer signifikante prediksjoner for paranoide trekk ved 16 år. Alt i alt kan kluster A-trekk ved 16 års alder predikeres ut fra både nivået og veksten av kognitive, emosjonelle, sosiale og miljømessige faktorer i barneårene.Nøkkelord: Kluster A personlighetsforstyrrelser, prediktorer, kognitive faktorer, emosjonelle faktorer, sosiale faktorer, miljøfaktorer AbstractDespite the presumption that cluster A personality disorders (PDs) originate in childhood, there exists a notable lack of prospective evidence to substantiate this assertion. To address this gap, the present study aims to evaluate the predictive validity of presumed risk factors during childhood for the manifestation of cluster A traits in adolescence. A representative community sample comprising 1,007 individuals from the 2003 and 2004 birth cohorts in Trondheim, Norway, along with their parents and teachers, underwent biennial examinations from ages 4 to 16. The study considered both the initial levels (at age 4 and 6) and growth until age 14 in cognitive factors (oddity, executive functioning problems, imaginary friend, and self-esteem), emotional factors (symptoms of anxiety and depression), child social factors (social competence, social withdrawal, and behavioral disorder symptoms), and environmental factors (negative life events, victimization from bullying, and parental cluster A symptoms) during childhood. The main outcome was the number of cluster A traits at age 16, assessed using the SCID-5-PD. The application of a latent basis growth model revealed that cognitive factors, encompassing oddity, executive function deficits, and self-esteem, predicted all traits within cluster A, while child social factors, specifically social withdrawal, and social competence, forecasted schizoid and schizotypal traits. Further, more and stronger predictions were found for schizotypal than other traits. Contrary to anticipated outcomes, no environmental factors demonstrated predictive validity for paranoid traits at 16 years. In sum, cluster A traits at age 16 can be predicted from the level and the growth of cognitive, emotional, child social, and environmental factors during childhood years.Keywords: cluster A personality disorders, predictors, cognitive factors, emotional factors, child social factors, environmental factors