"Intolerance to diversity” - LGBTQIA+ narratives of navigating the Japanese educational system
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3124354Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne masteroppgaven vil jeg undersøke hvordan japanske LHBT+ personer og allierte reflekterer over og navigerer heteronormative normer i det japanske skolesystemet, samt i det japanske samfunnet generelt. I tillegg vil jeg se på hvordan de finner mening i sine erfaringer, og hvordan de gjør krav på et levelig liv. Teorier om heteronormativitet og levelige/ulevelige liv utgjør derfor oppgavens teoretiske rammeverk.
Oppgaven er basert på kvalitative digitale intervjuer med ti personer fra Japan, hvor syv er LHBT+ personer og tre er allierte. Med bruk av narrativ analyse faller søkelyset på deres fortellinger om å bryte med normer for kjønn og seksualitet, både i samfunnet generelt og i sammenheng med skole og undervisning.
Deres fortellinger viser at ‘intoleranse mot mangfold’ som et fenomen i det japanske samfunnet fører til at LHBT+ personer må navigere sin deltakelse i ulike samfunnsarenaer. I de fleste settinger så beskriver de et dilemma om og enten måtte tilpasse seg heteronormen, eller å risikere andregjøring. Dette fenomenet gjenspeiles også i skolesystemet, som vises i deres fortellinger om heteronormativ undervisning, samt rigide skoleregler som regulerer elevenes kjønnsuttrykk. Makt og avmakt kommer også frem i deres fremstillinger om hvem som har makt til å opprettholde heteronormen, samt hvem som har lite handlingsrom i å utfordre skolesystemets status quo.
Samtidig som det var fortellinger om utfordringer, så kom det også til syne fortellinger om positive endringer innad i det japanske samfunnet og i skoler. Et viktig perspektiv i oppgaven er hvordan personer som deler sine fortellinger og utfordrer heteronormen kan gjøre seg om til forståelige subjekter med levelige liv.
Denne studien bidrar både på et veldig samfunnsaktuelt tema og på et forskningsfelt i utvikling ved å fremme marginaliserte fortellinger i det Japanske samfunnet. In this master's thesis, I aim to investigate how Japanese LGBTQIA+ individuals and allies reflect upon and negotiate heteronormativity in Japanese society in general and in the Japanese educational system in particular. Additionally, I will explore how they try to make meaning of their experiences, and how they claim livable lives. Hence, in this project, I use the concepts of heteronormativity and livable/unlivable lives as my theoretical framework.
The research is based on qualitative digital interviews with ten Japanese individuals: seven from the LGBTQIA+ community and three allies. Through narrative analysis, the focus is on their stories of challenging gender and sexual norms, both within society in general and within the context of school life and education.
Their stories illustrate how "intolerance to diversity" as a phenomenon in Japanese society means that LGBTQIA+ individuals have to navigate their degree of participation in various societal arenas. In most settings, they describe a dilemma where they must either conform to heteronormative norms or risk marginalization. This phenomenon is also reflected in the educational system, as shown in their stories of heteronormative education and rigid school rules governing students' gender expression. Power relations are also apparent in their portrayals of who has the power to maintain the status quo and who has limited agency in challenging the heteronormative norms.
While there are stories of challenges, there are also stories of noticing positive changes within Japanese society and Japanese schools. An important perspective in this thesis is how individuals who share their stories and challenge heteronormativity can become legitimate subjects with livable lives.
This study contributes to a research field of current interest and high societal relevance by studying marginalized narratives within Japanese society.