Does ADHD have an impact on perceived audio-visual simultaneity and rapid temporal recalibration?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3108274Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykologi [2887]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Sammenbinding av auditiv og visuell informasjon er viktig for en effektiv persepsjon av omgivelsene. Tidligere forskning indikerer at persepsjonen av audio-visuell synkronitet er ulik mellom individer og at oppfattelsen av samtidighet ikke er statisk, men er formbar og kan endres på millisekunder. Til tross for at funn indikerer atypisk temporal prosesseringsevne blant personer med Attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD), så er lite empirisk forskning gjennomført for å undersøke sammenhengen mellom ADHD og persepsjon av audio-visuell synkronitet. Hovedformålet med studien var å undersøke oppfattet samtidighet og hurtig temporal rekalibrering i audio-visuell persepsjon blant unge voksne med og uten ADHD, og studien er den første av sitt slag som gjennomføres. En oppfattet samtidighetsoppgave med talestimuli ble benyttet for å sjekke gruppeforskjeller, hvor ingen signifikante gruppeforskjeller ble observert. Derimot ble det observert et signifikant funn for hurtig temporal rekalibrering hos begge gruppene. Studiens resultater motstrider tidligere forskningsfunn, ettersom resultatene viste en positive etter-effekt i VLT og PSS, noe som indikerer at oppfattet samtidighet ble påvirket av modalitetsrekkefølgen av foregående trial. Denne studien fant ingen indikasjoner på at ADHD har en innvirkning på verken oppfattet samtidighet eller hurtig temporal rekalibrering for audio-visuelt stimuli. Binding auditory and visual information is essential for effective perception of the environment. Previous research indicates that the perception of audio-visual synchrony differs between individuals and is not static but malleable and can change within milliseconds. Despite several findings indicating atypical temporal processing among individuals with Attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD), little empirical research has examined the connection between ADHD and the perception of audio-visual synchrony. The current study's primary purpose was to investigate perceived simultaneity and rapid temporal recalibration in audio-visual perception by young adults with and without ADHD, where this study is the first of its kind. An audio-visual simultaneity judgment (SJ) task with speech stimuli was used to investigate group differences, of which no significant differences were observed. In contrast, a significant finding for rapid temporal recalibration was found for both groups. The current study contradicts prior research as the results showed a positive after-effect in VLT and PSS, indicating that the modality order of the preceding trial influences perceived simultaneity. This study found no indication that ADHD impacts either perceived simultaneity or rapid temporal recalibration for audio-visual speech stimuli.