Skjermtid: digital distraksjon eller sosial kontribusjon? En kvalitativ studie av mobilens betydning for unge voksne, med innblikk i hvordan reduksjon i skjermtid påvirker hverdagen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3102578Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne kvalitative studien undersøker hvordan en reduksjon i skjermtid på mobil påvirker hverdagen til unge voksne. Gjennom to prosjektuker har ni informanter kartlagt skjermtid, gjøremål og aktiviteter i hverdagen, ved å fylle inn egen tidsbruk i et skjema. I den andre prosjektuken reduserte de i tillegg skjermtiden på mobil, med 50-75% mindre enn en gjennomsnittlig uke. I etterkant av prosjektukene ble det gjennomført dybdeintervjuer med samtlige av deltakerne.
I dybdeintervjuene søktes informasjon om informantenes opplevelse av intervensjonen, og om hvilken påvirkning det hadde på tidsbruk i hverdagen. Som et grunnlag for dette ble de også spurt om hvordan de forstår egne skjermtidvaner på en generell basis, og hvilken betydning mobilen har for sosiale relasjoner. Tidsskjemaet ga et innblikk i hvordan tid og aktiviteter i hverdagen endret seg.
Oppgavens funn viser til mobilens viktige rolle i hverdagen, som tydeliggjøres idet man reduserer skjermbruken. Mobilen bidrar til å opprettholde relasjoner, samtidig som den er en underholdningsmaskin. Det opparbeides sosial kapital som følge av interaksjon med andre online. I tillegg oppstår det felles normer og forventninger tilknyttet de ulike mediene, som gjør at mange føler at de må være tilgjengelige for andre på mobilen. De ulike mediene kan også forstås som virtuelle tredjeplasser, hvor man kobles av hverdagsstress og tar del i ulike fellesskap. Denne avkoblingen fra hverdagen gjør det vanskelig å løsrive seg fra mobilen, og for mange blir den en tidstyv som stjeler fokus fra andre gjøremål. Dette blir tydelig i den skjermreduserte uken, hvor flere av informantene opplevde økt produktivitet og tilstedeværelse. Likevel var den vanligste endringen av tidsbruk å erstatte mobilen med andre typer skjermer, noe som understreker medienes innvevning i hverdagslivet. This qualitative study aims to explore how a reduction in screen time on mobile phones will affect the everyday life of young adults. Over a period of two project weeks, nine participants recorded their daily activities by filling out a time scheme. However, during the second project week they reduced their screen time by 50-75%.
Following the project weeks, in-depth interviews were conducted to see how the intervention was experienced by the participants, and if it affected their time use. Central topics in the interviews involved an examination of the participants´ understanding of their screen time habits, as well as the significance of the mobile phone in maintaining social relationships.
Key findings involve the significant role of mobile phones in everyday life, which becomes evident when reducing the screen time. Mobile phones contribute in maintaining social relations, as well as having an important function of entertainment. The social interactions conducted online lead to an increase in social capital. Further, norms of reciprocity and expectations towards the different medias arise. This leads many in the direction of feeling the need to constantly available online. Further, the various media can be understood as virtual third places, where individuals disconnect from everyday stress and participate in various communities. However, the disconnection may also contribute to a difficulty in detaching oneself from the phone. For many it is experienced as a thief of time that diverts focus from other tasks. This becomes evident in reducing the screen time, as many participants experienced increased presence and productivity. However, the most common change in time use was to replace the mobile phone with other types of screens, emphasizing the integration of media into everyday life.