Show simple item record

dc.contributor.advisorAspvik, Nils Petter
dc.contributor.authorDahl, Hans Olav
dc.date.accessioned2023-10-25T17:20:01Z
dc.date.available2023-10-25T17:20:01Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:138967549:36974998
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3098780
dc.description.abstractUngdom blir i stor grad utsatt for kroppspress av samfunnets internaliserte kroppsideal. Dette fører til en større forekomst av utilfredshet ved deres kropp og utseende, da avviket mellom ens kropp og de internaliserte idealene ofte fører til en utvikling av et negativt kroppsbilde. Hovedkildene til kroppspress inkluderer media, familiemedlemmer og jevnaldrende, noe som betyr at individer i samfunnet blir utsatt for påvirkning hver dag. Denne oppgaven sikter å utforske hvordan ungdomsskoleelever opplever kroppsbilde og kroppspress og hvilken betydning dette har for deres trivsel i kroppsøvingsfaget. I tillegg er det inkludert andre variabler som anses å ha en påvirkning på fenomenet kroppsbilde. Studien benytter en kvantitativ tilnærming ved bruk av et elektronisk spørreskjema. 125 ungdomsskoleelever deltok i spørreundersøkelsen, inkludert gutter og jenter fra 8. til 10. trinn. Resultatene presenteres gjennom statistiske analyser: deskriptiv statistikk, korrelasjonsanalyser og en lineær regresjonsmodell. Denne studien dokumenterer generelle kjønnsforskjeller ved variablene. Jenter opplever i større grad internalisering av kroppsideal, spesielt ved tynt ideal og generell attraktivitet sammenlignet med gutter. Gutter indikere å internalisere et muskuløst ideal i større grad enn jentene, samtidig er de også opptatt av utseende. Trivsel i kroppsøvingsfaget er påvirket av internalisering av kroppsideal. Elever som i større grad opplever å internalisere et muskuløst ideal, trives generelt bedre i kroppsøving. Elever som i større grad opplever internalisering av et tynt ideal og generell attraktivitet, har lavere trivsel i svømming. Opplevelse av kroppspress har ingen direkte sammenheng med trivselen i kroppsøvingsfaget. Videre viser kroppsbilde og kroppspress å ha direkte sammenhenger med pubertet, fysisk aktivitet og perfeksjonisme. Elever som opplever å være tidligere i pubertetsutviklingen enn sine jevnaldrende, internaliserer i større grad et tynt ideal og generell attraktivitet. Fysisk aktivitet har en direkte positiv effekt på trivsel i kroppsøving og internalisering av et muskuløst ideal. Perfeksjonisme har en direkte positiv sammenheng med en rekke faktorer innenfor kroppsbilde og kroppspress, i tillegg har perfeksjonistisk anstrengelse en direkte negativ effekt på den generelle trivselen i kroppsøving.
dc.description.abstractAdolescents are largely exposed to body pressure for society’s internalized body ideals. This leads to a greater incidence of dissatisfaction with their body and apperance, as the discrepancy between one’s body and the internalized ideal often leads to the development of a negative body image. The main sources of body pressure include the media, family members and peers, meaning that individuals in society are exposed to influences every day. This thesis aims to explore how secondary school students experience body image and body pressure and what significance this has for their well-being in physical education. In addition, other variables are included which are considered to have an effect on the phenomenon of body image. The study uses a quantitative approach using an electronic survey questionnaire. 125 secondary school students took part in the survey, including both boys and girls ranging form 8th to 10th grade. The results are presented through statistical analyses: descriptive statistics, correlation analyses and linear regression model. This study documents general gender differences between the variables. Girls experience internalization of body ideal to a greater extent, especially in the case of thin ideals and general attractiveness compared to boys. Boys indicate to internalize a muscular ideal to a greater extent than girls, and have also been shown to be concerned with their appearance. Well-being in physical education is influenced by the internalization of the body ideals. Students who internalize a muscular ideal generally reports a higher well-being in physical education. Students who internalize a thin ideal and general attractiveness, tends to report lower well-being in swimming lessons. The experience of body pressure has no direct connection with well-being in physical education. Furthermore, body image and body pressure show direct links with puberty, physical activity and perfectionism. Students who experience early pubertal timing compared to their peers, internalize to a greater extent the thin ideal and general attractiveness. Physical activity shows a direct positive effect on wellbeing in physical education and the internalization of a muscular ideal. Perfectionism has a direct positive connection with a number of conditions within body image and body pressure, in addition, perfectionistic strive shows a direct negative effect on general well-being in physical education.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBetydningen av ungdomsskoleelevers kroppsbilde og kroppspress - trivsel i kroppsøving
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record