Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorZyzak, Barbara Krystyna
dc.contributor.authorHolmen, Steffen
dc.date.accessioned2023-10-20T17:20:07Z
dc.date.available2023-10-20T17:20:07Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:138967937:93829015
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3097870
dc.description.abstractSammendrag Bakgrunn: Digitale verktøy og tjenester har nesten grenseløst potensiale i dagens samfunn, derimot er ikke alle like representert i det digitale samfunnet. Med den teknologiske utviklingen oppstår det digitale skillelinjer og et digitalt utenforskap, spesielt blant den eldre delen av befolkningen hvor både helse og kompetanseutfordringer er sentrale faktorer som påvirker utenforskapet. Det å ikke kunne delta i det digitale samfunnet på lik linje med andre kan også få samfunnsøkonomiske konsekvenser, og føre til at en ikke får tilgang til nødvendige offentlige tjenester og hjelpen som trengs til rett tid. Hensikt: Hensikten med dette prosjektet har vært å studere hvilke faktorer som må til for å få digitalt utenforstående eldre til og øke nytteverdien av digital bruk, og hvordan det kan tilrettelegges for å inkludere flere seniorer i det digitale samfunnet. Studien har undersøkt det digitale skillet og utenforskapet blant seniorer 65+, og hvilke aspekter som kan fremme eller hemme tilgangen til digitale verktøy og tjenester for den eldre delen av befolkningen. Metode: I prosjektet anvender jeg en eksplorativ tilnærming og en kvalitativ metode hvor det har blitt benyttet semistrukturerte intervju samt dokumentanalyse til datainnsamling. Åtte informanter har blitt intervjuet totalt, fordelt på de to respektive kommunene som undersøkes. Funn og konklusjon: Sentrale funn tyder på at hindringer for digital deltakelse blant seniorer kan være mangelfull eller begrenset tilgang til internett og digitale enheter, manglende digital kompetanse og ferdigheter, geografisk lokalisering og økonomiske begrensninger samt mangel på relevant innhold og brukervennlighet. Studien tyder på at på et organisatorisk nivå må tilrettelegges for et differensiert tilbud som seniorer kan benytte seg av, samt tydeliggjøre hvor ansvaret og beslutningsmyndigheten ligger for å organisere og sette opplæringstilbud i et system som muliggjør å nå ut til seniorer med lav digital kompetanse. Nøkkelord: Digitale skille, digitalt utenforskap, kommuner, digitalt utsatte, seniorer
dc.description.abstractAbstract Background: Digital tools and services have almost limitless potential today, however not everyone is represented in the digital society. With technological development, digital divides and a digital exclusion, particularly among the elderly population where both health-and competency issues are the main factors impacting exclusion. Digital exclusion in the digital society on an equal basis with others, can also have socio-economic consequences, leading to a lack of access to necessary public services and timely assistance. Purpose: The purpose of this master thesis is to explore what factors are necessary to increase the utility of digital usage for digitally marginalized seniors and how to facilitate the inclusion of more seniors in the digital society. The study has examined the digital divide and exclusion among seniors aged 65 and above, as well as the aspects that can either promote or hinder access to digital tools and services for the elderly population. Method: In the project, I employe an exploratory approach and a qualitative method, utilizing semi-structured interviews and document analysis as the main sources for data collection. A total of eight participants were interviewed, distributed across the two respective municipalities. Findings and conclusions: Key findings suggest that barriers to digital participation among seniors includes inadequate or limited access to the internet and digital devices, lack of digital and skills, geographical location and economic limitations. The study indicates that at an organizational level, there is a need to facilitate a differentiated offering that seniors can utilize, and clearly define where the responsibility and decision-making authority lie in organizing and providing training programs within an organized system that enables reaching seniors with low digital competencies. Keywords: Digital divide, digital exclusion, municipalities, digitally marginalized, seniors
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDigital likestilling: Fra digitalt utenforskap til digital inkludering blant seniorer i norske kommuner
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel