Show simple item record

dc.contributor.advisorEllingsen, Mats Ole
dc.contributor.authorWesterås, Synne
dc.date.accessioned2023-10-11T17:24:49Z
dc.date.available2023-10-11T17:24:49Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:155347301:70779451
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3095919
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Tittelen for denne bacheloroppgaven er “Arbeidsinkludering for personer med utviklingshemming”. Dersom en ser på dagens statistikk er de fleste personer med utviklingshemming arbeidsledige (Helsedirektoratet, 2022). Dette kan tyde på at det kreves en nytenking når det gjelder arbeidsmuligheter og tilrettelegging for et mer inkluderende arbeidsliv. Hensikten med denne litteraturstudien er å se på ulike løsninger slik at flere personer med utviklingshemming i større grad kan inkluderes i arbeidslivet. En interessant innfallsvinkel er hvilke faktorer som bidrar til ekskludering og hvordan man kan bygge videre på de allerede eksisterende inkluderingsmetode i samfunnet. Det er hensiktsmessig for studien å se på hvordan vernepleierfaglig kompetanse kan bidra til å styrke individets forutsetninger i arbeidslivet. Metoden som er anvendt, er en litteraturstudie som presenterer fem utvalgte forskningsartikler. Studiens hovedfunn omhandler ulike sysselsettingsformer, utviklingsmuligheter, arbeidsmiljø og påvirkende faktorer for arbeidssituasjoner. For personer med utviklingshemming kan samfunnsdeltakelse gjennom arbeidsinkludering bidra til mestringsfølelse og sosial inkludering (Helsedirektoratet, 2022). For å oppnå dette vil tilrettelegging i ulik grad være nødvendig ut fra det enkelte individets grad av utviklingshemming og behov for støtte. For denne samfunnsgruppen vil deltakelse gjennom arbeid bidra til å skape meningsfylt arbeid som kan gi en fellesskapsfølelse med kollegaer og ledere. Nøkkelord: utviklingshemming, arbeidsinkludering, vernepleierens rolle, tilrettelegging og tilhørighet
dc.description.abstractSummary The title of this bachelor's thesis is "Work inclusion for people with intellectual disabilities". If one looks at today's statistics, most people with intellectual disabilities are unemployed (Helsedirektoratet, 2022). This may indicate that a new thinking is required when it comes to work opportunities and facilitating a more inclusive working life. The purpose of this literature review is to look at different solutions so that more people with intellectual disabilities can be included in working life to a greater extent. An interesting approach is the factors that contribute to exclusion and how to build on the already existing inclusion methods in society. It is appropriate for the study to look at how social educator competence can contribute to strengthening the individual's prerequisites in working life. The method used is a literature review that presents five selected research articles. The study's main findings concern different forms of employment, development opportunities, working environment and influencing factors for work situations. For people with intellectual disabilities, civic participation through work inclusion can help create a sense of belonging and social inclusion (Helsedirektoratet, 2022). To achieve this, adaptation will be necessary to varying degrees based on the individual's degree of intellectual disability and need for support. For this community group, participation through work will help create meaningful work that can provide a sense of community with colleagues and leaders. Keywords: intellectual disability, work inclusion, the role of the social educator, facilitation and belonging.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title"Arbeidsinkludering for personer med utviklingshemming"
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record