Ung og frivillig? -En kvalitativ studie av unges motiver for deltakelse som frivillig og hvordan Ski-VM 2025 jobber med rekruttering av neste generasjon frivillige.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3095087Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Frivillighet er en av bærebjelkene i det norske arrangements- og organisasjonslivet. I et internasjonalt perspektiv gjøres det mye frivillig arbeid i landet vårt. Samtidig er unge i alderen 15-30 år gruppen som deltar minst i frivillighet, så her er potensialet for rekruttering stort. Et godt utgangspunkt for å rekruttere unge mennesker, er kunnskap om motivene de har for deltakelse. I denne studien har jeg derfor undersøkt hvordan unge mennesker selv vurderer, begrunner og avveier spørsmålet om deltakelse som frivillig på ulike idrettsarrangementer. De unge er en av målgruppene som organisasjonskomiteen til VM på ski i Trondheim jobber med å engasjere frem mot 2025. En av ambisjonene er å rekruttere neste generasjon frivillige. Studiens andre perspektiv er derfor å se på hvordan komiteen jobber med rekrutteringsstrategier, og i hvilken grad og på hvilken måte disse svarer til de unges motiver.
Jeg har benyttet et kvalitativt design, og gjennomført 11 semistrukturerte intervjuer. Informantene ble valgt ut strategisk. Kriteriene for det første utvalget var at de var unge mellom 18-30 år, og hadde erfaring fra å arbeide som frivillig på ulike idrettsarrangementer. Det andre utvalget besto av en nøkkelinformant som er ansatt i organisasjonskomiteen til Ski-VM, og som kunne uttale seg på vegne av komiteen angående deres planer og utfordringer når det gjelder rekruttering av unge frivillige.
Empiriske funn ble diskutert i lys av Bourdieus kapitalbegreper, og Hustinx og Lammertyns inndeling i idealtypene refleksiv og kollektiv frivillighet. Funn indikerte at unge frivillige på arrangement er opptatt av hvordan deltakelsen kan bidra til egenutvikling og å oppnå individuelle mål. De har en mer refleksiv holdning til frivillighet, og tilkjennegir ofte motiver relatert til egennytte. For mange utgjorde arbeidsmarkedsbegrunnelser, konkretisert gjennom å få erfaring, bygge CV og skaffe nettverk, en sentral del av motivasjonsgrunnlaget. Dette er naturlig og henger tett sammen med livsfasen de unge befinner seg i. Samtidig handlet ikke deltakelsen utelukkende om å tilfredsstille egeninteresse, da både uegennyttige og altruistiske forhold spilte en rolle. Generelt uttrykte de frivillige en stor idrettsinteresse, og motivene var forankret i å arbeide for verdier og aktiviteter som var viktig for dem personlig. Individualisering og endring i frivillighetens mønstre, har ført til en mer komplekst og mangfoldig motivasjonsbasis hos de frivillige. Organisasjonskomiteen for VM på ski og andre aktører, som skal rekruttere unge frivillige, må dermed forvente å møte et bredere spekter av motiver og forventninger hos potensielle frivillige. One of the main pillars of organized sport and event-culture, is volunteer work. While Norway has a high level of volunteer work from an international perspective, there is a certain age group markedly less involved than others, namely people between the age of 15-30. Consequently, due to low volunteer-participation, this group has a lot of potential for recruitment. In order to recruit people in this demographic, it is necessary to understand their motives for volunteering at sport events. In this study, I have therefore investigated how young people assess and justify their reason for volunteering at different sport events. The mentioned demographic is one of the target groups that the committee for The FIS Nordic World Ski Championships in Trondheim are trying to engage up until 2025. One of their ambitions is to recruit the next generation of volunteers. This study’s second perspective is therefore to assess the committee’s recruitment-strategies, and evaluate to which degree they respond to the mentioned demographics motives.
I have employed a qualitative design, and carried out 11 semi-structured interviews. The informants were strategically chosen. The Criteria for the first selection was that the people were between 18-30 years of age, and had experience in volunteering at different sport events. The second selection consisted of a key informant employed in the committee for the WSC, who could speak on behalf of the committee about their plans and challenges regarding the recruitment of young volunteers.
Empirical data were discussed using Bourdieus capital terms, as well as Hustinx and Lammertyns distinction between reflexive and collective volunteerism. Findings indicated that young volunteers are concerned with how their participation can enable them to achieve their individual goals, and aid in their self-development. Overall, they have a more reflexive attitude to volunteerism, and often declare motives related to self-serving interests. For many, their motivation was based on reasons related to the labour market, therein résumé-building and networking opportunities, as well as a wish to gain work-experience. This is natural, as these factors relate to the stage of life the demographic finds themselves in. However, their participation in volunteer work was not purely based on self-interest, as factors of altruism and selflessness also were significant to the participants. In general, the volunteers displayed a great interest in sport, and their motives were anchored in a wish to work for values and activities important to them personally.
In sum, individualisation and change in volunteer patterns, has led the volunteers’ motivations becoming more diverse and complex. The WSC committee, as well as other actors, who seek to recruit young people, must therefore expect to encounter a broader spectrum of motives and expectations in potential volunteers.