Instagram som verktøy for synliggjøring- En undersøkelse av fire norske miljøorganisasjoners Instagram-innlegg
Abstract
Den siste tiden har det vært en økende interesse for politisk kommunikasjon i sosiale medier. Imidlertid har lite oppmerksomhet blitt rettet mot publisering på Instagram og bruk av visuelt innhold til politisk kommunikasjon. Formålet med denne oppgaven er å fylle dette gapet ved å utforske og analysere norske miljøorganisasjoner sin publisering på Instagram.
Denne oppgaven undersøker ulike strategiske innramminger som kommer til syne i norske miljøorganisasjoner sin publisering på Instagram. Entman (1993), Snow og Benford (1988), og Rodriguez og Dimitrova (2011) sine tilnærminger til rammeanalyse blir brukt som grunnlag for å identifisere og analysere innrammingen. Analysen er delt inn i to deler; en kvantitativ og en kvalitativ del, og tar utgangpunkt i Instagram-innlegg publisert på de offisielle kontoene til miljøorganisasjonene Framtiden i våre hender, Naturvernforbundet, Sabima og Miljøstiftelsen zero.
Den kvantitative delen baserer seg på 765 Instagram-innlegg for å gi en oversikt over generelle trekk ved Instagram-innleggene og danner et bakteppe for den kvaliattive analysen. Den kavliative analysen undersøker 20 Instagram-innlegg og finner fire rammer som viser til ulike måter orgaanisasjonene presenterer seg selv, sitt arbeid og sine kampsaker. De fire rammene er hendholdsvis dokumentert hverdag rammen, oppløftende rammen, skremmende rammen og informative rammen. Rammene tar for seg en dokuemntering av politisk arbeid fra lederen sitt perspektiv, en opplysning om gjennomslag og fremskritt i miljøbevegelsen, kritikk av politikere for manglende politisk handling, og informasjonsspredning om politiske saker og løsninger på politiske problemer. Lately, there has been a growing interest in political communication on social media. However, little attention has been directed towards Instagram posts and the use of visual content for political communication purposes. The purpose of this study is to fill this gap by exploring and analyzing the Instagram publishing practices of Norwegian environmental organizations.
This study examines various strategic framrings evident in the Instagram posts of Norwegian envirinmental organizations. The framing approaches proposed by Entman (1993), Snow and Benford (1988), and Rodriguez and Dimitrova (2011) serve as the basis for identifying and analyzing these frames. The analysis is divided into two parts: a quantitative and a qualitative component, focusing on Instagram post published by the official accounts of the environmental organizations Framtiden i våre hender, Naturvernforbundet, Sabima and Miljøstiftelsen zero.
The quantiative component is based on 765 Instagram post, providing an overview of general characteristics of Instagram post and setting the context for the qualitative analysis. The qualitative anlysis examines 20 Instagram post and identifies four frames that reflect different ways in which the organizations present themselves, their work, and their advocacy issues. These frames iculude the “everyday documentation frame”, “the uplifting frame”, “the alarming frame”, and “the infromative frame”. These frames capture the documentation of political work from the leader ́s persective, highlighting achevements and progress in the environmental movement, criticizing politicians for their lack of political action, and siddeminating information on political issues and solutions to political problems.