Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorZyzak, Barbara Krystyna
dc.contributor.authorStrand, Mia Hagemo
dc.date.accessioned2023-09-20T17:21:53Z
dc.date.available2023-09-20T17:21:53Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:138967937:97257137
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3090947
dc.description.abstractDigitaliseringen av offentlig sektor øker stadig som følge av forandringene som skjer i samfunnet. Ny teknologi, økt innovasjon og nye digitale løsninger gjør at flere tjenesteområder innenfor offentlig sektor blir stadig mer digitalisert. Oppvekst- og utdanningssektoren er et tjenesteområde som er i ferd med å digitaliseres ytterligere, og kommunesektoren har fått tildelt større ansvar når det kommer til digitaliseringsarbeidet i denne sektoren. For å lykkes med digitaliseringen må kommunal sektor iverksette sammenhengene og effektive digitaliseringstiltak som styrker digitaliseringsarbeidet i sektoren. Formålet med denne studien var å forklare hvilken effekt strategier og målbilder har i arbeidet med digitalisering. Med utgangspunkt i formålet har studien tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: I hvilken grad er kommuner avhengige av strategier og målbilder i arbeidet med digitalisering innenfor oppvekst- og utdanningssektoren? For å undersøke hvordan kommuner kan lykkes med å oppnå digitalisering innenfor sektoren ble det inkludert tre forskningsspørsmål som omfatter betydningen av organisering, ledelse og læring. Hovedteorien som inngår i det teoretiske rammeverket er collaborative governance. I tillegg blir teorier og begrepene strategi, målbilder, ledelse og læring inkludert. Studien benytter en kvalitativ metode hvor casedesign med en komparativ tilnærming utgjør forskningsdesignet. Datamaterialet ble samlet inn gjennom seks semistrukturerte intervjuer med syv informanter, fra fire kommuner og to nettverkssamarbeid. Datamaterialet ble analysert ved bruk av tematisk analyse. Funnene viser at strategier er nyttige i arbeidet med digitalisering innenfor sektoren, men at bruken av målbilder er lite utbredt og kommuner bør derfor skape større forståelse for bruken og effekten av målbilder i arbeidet. Studien viser også at organisering av digitaliseringsarbeidet gjennom ulike nettverkssamarbeid er utbredt hos kommunene, og gjennom kommunikasjon og kontakt legger det til rette for økt læring gjennom deling av kunnskap og erfaringer. Funnene som er gjort i denne studien viser også at ledelsen er av betydning når det kommer til organiseringen av digitaliseringsarbeidet, gjennom å engasjere, motivere og tilrettelegge, og samtidig skape gode forutsetninger for arbeidet.
dc.description.abstractDigitalization of the public sector is continuously evolving due to changes in the society. New technology, increasing innovation and new digital solutions make service areas in the public sector gradually more digitalized. The childhood and education sector is a service area that is in the process of further digitalization, and the municipal sector have been given more responsibility to work with digitalization within this sector. In order to succeed with digitalization, the municipal sector must initiate coherent and effective measures of digitalization that enhance digitalization efforts within the sector. The purpose of this study is to explain the effects of strategies and target pictures in working with digitalization. Based on the purpose of this study, the research problem is as follows: To what extent do municipalities rely on strategies and target pictures in their digitalization work within the childhood and education sector? To examine how municipalities can succeed in achieving digitalization within this sector, three research questions aim to examine the significance of organization, management and learning. The main theory in the theoretical framework is Collaborative Governance. Additionally, theories and terms associated with strategy, target pictures, management and learning are included. The study utilizes a qualitative method whereas the case design, with a comparative approach, constitutes the research design. The data is collected through six semi-structured interviews, with seven informants from four municipalities and two collaborating networks. The data material was analyzed using a thematic analysis. The findings show that strategies are useful in digitalization work within the sector, but the use of target pictures is not prevalent, and municipalities should foster more understanding about the use and the effects of target pictures in their work. The study also shows that organization and digitalization work through different collaborating networks are widely used in the municipalities, and through communication and contact they facilitate increased learning through sharing knowledge and experiences. The findings in this study also suggest that management has an impact when it comes to the organization of the digitalization work through engaging, motivating and facilitating, and at the same time be able to create good conditions for the digitalization work.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleStrategier og målbilder i oppvekst- og utdanningssektor
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel