Teachers Talk Gender: A qualitative study of physical education teachers’ perceptions and experiences with transgender and non-binary students
Description
Full text not available
Abstract
Formålet med denne studien var å undersøke kroppsøvingslæreres erfaringer med transkjønnede og ikke-binære elever. Studien var opptatt av hvordan lærerne oppfatter kjønn, og hvordan disse oppfatningene påvirker deres strategier for å tilrettelegge for transkjønnede og ikke-binære elever i kroppsøvingsfaget. Åtte norske kroppsøvingslærere som underviser i ungdomsskolen og videregående skole ble intervjuet. Den refleksive tematiske analysen av dataene produserte tre temaer: 1) lærere snakker om kjønn, 2) lærere snakker om strategier og 3) lærere snakker om kompetanse. Analysen anvendte skeiv teori for å undersøke hvordan lærernes oppfatninger og strategier kan beskrives gjennom heteronormativitet som en dominerende diskurs i kroppsøvingsfaget. Resultatene som presenteres i denne studien, understreker behovet for opplæring rundt trans- og ikke-binære identiteter i lærerutdanningen, for å gi lærerne kunnskap til å utfordre heteronormative praksiser i kroppsøving. This study aimed to examine PE teachers’ experiences with transgender and non-binary students. The study was concerned with how the teachers perceive gender and how these perceptions informed their strategies to accommodate transgender and non-binary students in PE. Eight Norwegian PE teachers currently teaching in secondary and upper-secondary schools were interviewed. The reflexive thematic analysis of the data produced three distinct themes: 1) teachers talk transgender, 2) teachers talk strategies, and 3) teachers talk competence. The analysis applied a queer theoretical framework to examine how the teachers’ perceptions and strategies can be described through heteronormativity as a dominant discourse in PE. The results presented in this study highlight the need for training on transgender and non-binary identities in teacher education programs, to provide teachers with the knowledge to challenge heteronormative practices in PE.