Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDaniali, Hojjat
dc.contributor.authorBoks, Marijs Johanne Frances
dc.date.accessioned2023-09-13T17:19:27Z
dc.date.available2023-09-13T17:19:27Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146342237:69835490
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3089288
dc.description.abstractDenne avhandlingen utforsker om kultur kan være en av faktorene som forårsaker forskjeller oppfatningen av ikke verbal atferd (NB). Profesjonelle helsepersonell uttrykker at de ikke har den kulturelle kompetansen for å effektivt kommunisere med minioritetsgruppepasienter (Petterson et al., 2022). NB er en viktig del av vår kommunikasjon, likevel er det lite som er kjent om det som forårsaker at den samme IVA blir oppfattet forskjellig av forskjellige mennesker. Denne avhandlingen har to faser. I den første fasen blir reliabilitet og validitet av videoer hvor helsepersonell uttrykker diverse NB. Denne NB ble vist i syv forskjellige betingelser (Varm og vennlig, kald og uvennlig, kompetent og profesjonell, inkompetent og uprofesjonell, entusiastisk og interessert, uentusiastisk og kjedsom og nøytral). Syv "kodere" vurderte NB karakteristikkene i videoene med en forsker skapt vurderings skala. Resultatene støtter videoenes reliabilitet og validitet, sog de er da godkjent for bruk i online studien i fase to. I fase to ble deltekerne (N=124) satt inn i gruppene høy og lav kollektivisme og høy og lav individualisme, dette var basert på svarene deres på en skala som målte kulturelle verdier. Alle deltakerne vurderte NB karakteristikkene i videoene. Funnene indikerer at det er en forskjell mellom de to kollektivisme samt de to individualisme gruppene i opfatningen av NB. Med det sagt, støtter resultatene til en to-veis MANOVA ikke at det er kultur som forårsaker denne forskjellen. Det kan ikke trekkes en bestemt konklusjon at kultur påvirker oppfatningen av NB, men det er en forskjell i oppfatningen av NB mellom de to kultur gruppene.
dc.description.abstractThis thesis explores if culture can be one of the factors causing differences in the perception of nonverbal behavior (NB). Healthcare professionals express that they do not have the cultural competence to effectively communicate with minority group patients (Petterson et al., 2022). NB is an essential part of our communication, still, little is known about what causes the same NB to be perceived differently by different people. The thesis has two phases. The first phase tests the reliability and validity of videos showing a healthcare provider displaying different NB. These NBs were displayed in seven different conditions (‘Warm and Friendly’, ‘Cold and Unfriendly’, ‘Competent and Professional’, ‘Incompetent and Unprofessional’, ‘Enthusiastic and Interested’, ‘Unenthusiastic and Bored’ and a ‘neutral’). Seven coders rated the NB characteristics in the videos with a researcher made rating scale. The results support the videos’ validity and reliability, making them adequate for use in the online study in phase two. In phase two, participants (N=124) were grouped into high and low collectivist and individualist groups based on their answers on a scale measuring cultural values. All participants rated the NB characteristics in the videos. The findings indicated that there is a difference between the two collectivism, as well the two individualism groups in the perception of NB. However, a two-way MANOVA did not support that it was culture that caused this difference. There cannot be drawn a definite conclusion that culture effects perception of NB, but there is a difference in the perception of NB between the two culture groups.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleThe Role Of Culture on the Perception of Nonverbal Behavior of Healthcare Providers
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel