Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHilde Bjørkhaug
dc.contributor.authorPetter Myhren
dc.date.accessioned2023-09-02T17:19:54Z
dc.date.available2023-09-02T17:19:54Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:138964926:46860086
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3087178
dc.description.abstractSammendrag Fagområde og problemstilling Tema for oppgaven er Studenter under Korona, deres erfaringer og utfordringer. Problemstillingen: Hvordan har universitetsstudenter forstått, opplevd og forholdt seg til Korona? Tar for seg utfordringer knyttet til omstillingen av studier og hverdag da Norge stengte ned våren 2020. Et viktig aspekt er hvordan risikobildet og risikoforståelse påvirket den daglige situasjonen til studentene. Teorigrunnlag Valg av teori ble dannet gjennom analysen av innsamlet data, med Beck og hans begreper ble som mest tilegnet til funn fra kategorier fra metoden. Jeg har valgt å låne hans begreper for risiko og individualisering gitt deres nærhet til datamaterialet og situasjonen i sin helhet. Med utdypning i det risikofylte samfunnet under pandemien med smittefare og restriksjoner mot smitte var valget av Beck sine begreper godt egnet til å opplyse rundt hvordan situajsonen har påvirket studenter i Trondheim. Metode Metoden som er benyttet for oppgaven er Grounded Theory (Glaser og Strauss 2008), en forskningsmetode sentrert rundt generering av teori gjennom datainnsamling og analyse. Forskningsdataene sentreres til kategorier som fungerer som holdepunkter for drøfting og videre analyse. Data Til innsamling av data har jeg foretatt fem dybdeintervjuer med informanter fra Trondheim. Intervjuer er blitt kodet, sammenlignet og analysert for å kunne tolke studenters erfaring og forståelse av pandemien. Resultater Resultater av oppgaven viser til nøkkelområder studenter har møtt på utfordringer til tilværelsen, med et element av risko blandet inn som argument på hvorfor. Funn viste til hvordan mangel på fysisk tilgang til fasiliteter og mangel på sosialisering med medelever har hatt negative konsekvenser for trivsel og strukturering av en hverdag. Bruk av nye metoder innen digital undervisning var mottatt positivt som et alternativ, men bringer også med seg nye terskeler og regler for undervisning gjennom skjerm. Funnene, samt en økende statistikk rundt mental helse er også indikasjoner på at studenters mentale helse kan være i fare. Videre fordypning er nødvendig.
dc.description.abstractAbstract Subject area and problem The topic of the thesis is Students under Corona, their experiences and challenges. The problem: How have university students understood, experienced and related to Corona? Addresses challenges related to the adjustment of studies and everyday life when Norway shut down in the spring of 2020. An important aspect is how the risk image and understanding of risk is affected by the daily situation of the students. Theory basis The choice of theory was formed through the analysis of collected data, with Beck and his concepts being mostly appropriated to findings from categories from the method. I have chosen to borrow his concepts of risk and individualization given their proximity to the data material and the situation as a whole. With an in-depth look at the risky society during the pandemic with the risk of infection and restrictions against infection, the choice of Beck's terms was well suited to inform about how the situation has affected students in Trondheim. Method The method used for the thesis is Grounded Theory (Glaser and Strauss 2008), a research method centered around the generation of theory through data collection and analysis. The research data is centered into categories that serve as points of reference for discussion and further analysis. Data To collect data, I have conducted five in-depth interviews with informants from Trondheim. Interviews have been coded, compared and analyzed in order to interpret students' experience and understanding of the pandemic. Results Results of the thesis show key areas where students have encountered challenges to life, with an element of risk mixed in as an argument as to why. Findings showed how a lack of physical access to facilities and a lack of socialization with means have had negative consequences for well-being and the structuring of everyday life. The use of new methods in digital teaching was received positively as an alternative, but also brings with it new thresholds and rules for teaching through screens. The findings, as well as increasing statistics around mental health, are also indications that students' mental health may be at risk. Further deepening is necessary.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEn restriktiv hverdag
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel