Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVilla, Mariann
dc.contributor.authorEriksen, Fredrik Norman Lysaker
dc.date.accessioned2023-09-01T17:19:55Z
dc.date.available2023-09-01T17:19:55Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:138965075:22398790
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3087134
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractIdrett er et av de fremste institusjonene våre. Utfordringen har derfor vært den svært tydelige kjønnsdelingen som har vært på leder og trenersiden i norsk idrett og i håndballen spesielt. Det norske håndballandslaget er blant våre fremste kvinnelige idrettsstjerner og har gjort at håndball i lang tid ble oppfattet som en «kvinneidrett». Det paradoksale er derfor at på trenersiden har det vært et svært fåtall kvinnelige trenere, både på toppnivå og på yngres lag. Formålet med oppgaven er å ta for seg hvordan fem kvinnelige håndballtrenere opplever og erfarer det å være trener i et mannsdominert miljø preget av maskuline stereotyper. Oppgaven tar derfor for seg følgende problemstilling: Hvilke opplevelser ligger knyttet til det og være kvinnelig trener i håndballen i dagens samfunn og hvordan kommer disse opplevelsene til uttrykk i yrket? Hvordan defineres og forstås rollen som kvinnelig trener? Hvilke utfordringer og barrierer står kvinnelige trenere ovenfor og hvordan forstås disse prosessene? På hvilke måter forholder spillere og klubber seg til kvinnelige trenere? Studien har blitt gjennomført som en kvalitativ studie gjennom dybdeintervjuer. Trenerne har blitt strategisk valgt ut ved å imøtekomme kravene om å ha trent et håndballag i sesongen 2022/2023. Trenerne har alle spilt aktivt håndball selv, men nivået de i dag er trener på og erfaring i yrket varier fra trener til trener. Av sentrale funn i oppgaven kommer det frem at trenerrollen oppfattes som kompleks, og det kan føles som om treneren står litt alene i rollen. mangel på rollemodeller eller mangel på interesse gjør at få kvinner velger å gå inn som trener. Kvinner kan oppleve en lavere selvtillit og manglende tro på seg selv, og derfor er det viktig å ha støtte fra omgivelsene som kan gi dem trygghet og oppmuntring. Det er viktig å verne og støtte kvinnelige trenere for å bryte ned kjønnsrollemønstre og skape like muligheter i idretten. Idretten er preget av mange meninger og støy fra spillere og foreldre, og det er viktig for klubben å være bevisst på valgene de tar og støtte trenere med kompetanse og trygghet. Idrettsklubbene må være villige til å rekruttere flere typer personligheter og roller, og legge til rette for det for å støtte trenerne. Det blir også vist til at det er positivt å se flere kvinner som trenere i håndballen, som kan være med å skape en god dynamikk og kultur i klubben.
dc.description.abstractSports is one of our foremost institutions. However, a significant challenge has been the stark gender divide in leadership and coaching positions within Norwegian sports, particularly in handball. The Norwegian national women's handball team comprises some of our top female athletes and has long established handball as a "women's sport." Paradoxically, there has been a glaring lack of female coaches in handball, both at the elite level and in youth teams. The purpose of this study is to examine the experiences and perceptions of five female handball coaches operating in a male-dominated environment characterized by masculine stereotypes. The research addresses the following questions: What experiences are associated with being a female coach in handball in today's society, and how do these experiences manifest in the profession? How is the role of a female coach defined and understood? What challenges and barriers do female coaches face, and how are these processes understood? In what ways do players and clubs interact with female coaches? This study employs a qualitative approach, utilizing in-depth interviews. The coaches were selected strategically based on the requirement of having coached a handball team during the 2022/2023 season. While all coaches have a background in active handball participation, their current coaching level and professional experience vary. The central findings of this study reveal that the coaching role is perceived as complex, and coaches may feel somewhat isolated in their positions. The lack of role models or interest often deters women from pursuing coaching careers. Women may experience lower self-confidence and self-doubt, emphasizing the importance of support from their surroundings to provide them with a sense of security and encouragement. Protecting and supporting female coaches is crucial for breaking down gender role patterns and creating equal opportunities in sports. The sports environment is often rife with opinions and interference from players and parents, making it essential for clubs to be mindful of their choices and support coaches with competence and confidence. Sports clubs must be willing to recruit diverse personalities and roles and create an environment conducive to supporting coaches. It is also noted that having more women as coaches in handball can positively contribute to fostering a healthy dynamic and culture within the club. In conclusion, this research sheds light on the experiences of female handball coaches, highlighting the complexities they face and the significance of supporting their professional development. By promoting gender equality and challenging gender stereotypes, the sports community can work towards creating a more inclusive and empowering environment for all.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title"Men hun er en kvinne, og en kvinne i trenerrollen passer ikke helt" En kvalitativ studie av kvinnelige håndballtreneres opplevelser og oppfatninger av treneryrket
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel