Ledelse av komplekse prosesser i offentlig helsesektor
Abstract
St. Olavs Hospital implementerte Helseplattformen 12. november 2022. Implementeringen er en del av et større regionalt prosjekt for å bedre helsetjenestene og effektiveten gjennom IKT-systemer. Implementeringen er et omfattende prosjekt, både i forhold til innføringen av en ny elektronisk pasientjournal, og kompleksiteten i organiseringen av et sykehus. Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvordan mellomledere ved sykehuset opplevde og forberedte seg til implementeringen. Videre skal oppgaven belyse hvilke strategier og utfordringer mellomledere stod ovenfor, samt hvilke holdninger de som ledere hadde, og hvordan de opplevde holdningene til ansatte. For å svare på problemstillingen ble det utarbeidet et teoretisk rammeverk som belyser lederperspektiver, slik som offentlige ledelse, tohendig ledelse og mellomledelse, i tillegg til endring, strategi og komplekse systemer. Hovedpoenget er å belyse sentrale elementer ved relasjonell ledelse som spiller en sentral rolle ved implementering av Helseplattformen. I tillegg dekker teorien utfordringer ved implementering av teknologi i helsesektoren som er preget av teknologisk kompleksitet, så vel som kompleksitet i sykehusorganisering.
Masteroppgaven er en kvalitativ studie, som baserer seg på ti semistrukturerte intervjuer med mellomledere ved St.Olavs Hospital. Informantene ble rekruttert fra to områder i sykehuset; somatikken og psykisk helsevern. Formålet var å benytte en komparativ tilnærming for å undersøke om det var noen ulikheter og likheter mellom de ulike praksisområdene. Studien benytter en tematisk analyse og en abduktiv tilnærming, for en systematisk gjennomgang av datamaterialet.
Analysen av datamaterialet indikerer et sett med utfordringer som ble adressert av mellomledere. Empirien viser til utfordringer tilknyttet mangelfull informasjonsflyt i hierarkiet ved St.Olavs Hospital, og manglende kommunikasjon med toppledelse. Videre viser empirien til utfordringer tilknyttet utsettelse av Helseplattformen. Tydelige resultater viser at kurs og øving i systemet ble vektlagt som en sentral faktor for å sikre vellykket implementering av Helseplattformen. Teknisk øvelse ble videre presentert som en faktor for å sikre god innstiling og holdninger hos de ansatte, som bidro til trygghet og forståelse av systemet. Emirpien presenterer betydningen av deltakende ledelse, som var en del av implementeringsstrategien til flere av informantene. St. Olavs Hospital implemented Helseplattformen on November 12, 2022. The implementation is part of a larger regional project to improve healthcare services and efficiency through ICT systems. The implementation is a comprehensive project, both in terms of introducing a new electronic patient record and the complexity of organizing a hospital. The purpose of this study is to examine how middle managers at the hospital experienced and prepared for the implementation. Furthermore, the study sheds light on the strategies and challenges faced by middle managers, as well as the attitudes they held as leaders and how they perceived the attitudes of the employees. To address the research question, a theoretical framework was developed that explores leadership perspectives, such as public leadership, ambidextrous leadership, and middle management, in addition to change, strategy, and complex systems. The main point is to highlight key elements of relational leadership that play a central role in implementing Helseplattformen. Additionally, the theory covers challenges in implementing technology in the healthcare sector, which is characterized by technological complexity in hospital organization.
The master´s thesis is a qualitative study based on ten semi-structured interviews with middle managers at St. Olavs Hospital. The informants were recruited from two areas of the hospital: general medical and mental health care. The purpose was to employ a comparative approach to examine whether there were any differences and similarities among the various practice areas. The study uses thematic analysis and abductive approach for a systematic review of the data material.
The analysis of the data material indicates a set of challenges addressed by middle managers. The empirical findings point to challenges related to inadequate information flow in the hierarchy at St. Olavs Hospital and lack of communication with top management. Furthermore, the empirical data indicates challenges associated with the postponement of Helseplattformen. Clear results show that training and practice in the system were emphasized as a key factor in ensuring the successful implementation of Helseplattformen. Technical practice was also presented as a factor in ensuring good adjustment and attitudes among employees, contributing to their confidence, and understanding of the system. The empirical findings present the importance of participative leadership, which was part of the implementational strategy for serval of the informants.