Kan fasiliterende interpersonlige ferdigheter øves opp? Effekten av en ferdighetsbasert workshop og betydningen av emosjonell motoverføring - en eksplorativ studie
Abstract
Sammendrag
Bakgrunn: Noen terapeuter er konsekvent mer effektive, og har bedre behandlingsutfall enn andre. Empiri tyder på at terapeuters grad av fasiliterende interpersonlige ferdigheter (FIF) kan være avgjørende for hva som skiller effektive og mindre effektive behandlere fra hverandre. Det overordnede forskningsspørsmålet lagt til grunn for denne hovedoppgaven er å undersøke om disse ferdighetene kan trenes opp.
Formål: Denne studien har utforsket om skårer på en test, som måler fasiliterende interpersonlige ferdigheter, endret seg etter at deltakerne deltok på en ferdighetsbasert workshop. Emosjonelle motoverføringers innflytelse på deltakernes testresponser ble også utforsket.
Metode: En eksperimentell tilnærming ble benyttet for å undersøke utvikling i 11 deltakeres interpersonlige ferdigheter over tid. Testrammeverket Fasiliterende interpersonlig ferdighetstest (FIF-test) kartlegger 8 fasetter som utgjør en samlet FIF-totalskåre. Denne testen ble gjennomført før og etter “Workshop om fasiliterende interpersonlige ferdigheter”. Flere spørreskjema ble inkludert, blant disse Feeling Word Checklist (FWC), som kartla opplevd emosjonell motoverføring.
Resultater: Studien viste ingen signifikant endring i deltakernes totale FIF-skårer ved å delta på workshopen. Noen trender ble observert på fasettnivå. Det ble funnet signifikant økning i Empati og reduksjon i Verbal flyt fra første pretest til posttest. Emosjonelle motoverføringer predikerte ikke deltakernes totale FIF-responser. To signifikante effekter og flere trender ser likevel ut til å foreligge på fasettnivå. Subskalaen Selvsikker var signifikant positivt relatert til deltakernes prestasjon på fasettene Verbal flyt og Varme, aksept og forståelse.
Konklusjon: Denne studien fant ingen overordnet effekt av en ferdighetsbasert workshop på deltakernes totale fasiliterende interpersonlige ferdigheter. Signifikante resultater på fasettnivå, og råskårer gir imidlertid positive antydninger. Det er indikasjoner for at motoverføring påvirker deltakernes responser. Videre forskning synes nødvendig for å tydeliggjøre interpersonlige ferdigheters relevans, og innvirkningen av trening ytterligere. Dette kan ha viktige implikasjoner for fremtidig ferdighetsutvikling, utdanning og rekruttering av terapeuter.
Nøkkelord: Fasiliterende interpersonlige ferdigheter (FIF), motoverføring, workshop, interpersonlige egenskaper, målbevisst ferdighetstrening. Abstract
Background: Some therapists are consistently more effective and have better treatment outcomes than others. Empirical evidence suggests that therapists’ facilitative interpersonal skills (FIS) can be an essential part of what distinguishes more and less effective therapists from one another. The main aim in this paper is to investigate whether these skills can be enhanced by training.
Objective: This study investigated whether scores on a test, which assesses facilitative interpersonal skills, changed after participating in a skill-focused workshop. The impact of emotional countertransference on the participants’ test responses was also explored.
Method: An experimental approach was implemented to examine 11 participants’ development of interpersonal skills over time. The facilitative interpersonal skill task and rating method (FIS-test) examines 8 facets that constitute a total FIS score. This test was administered before and after the “Workshop of facilitative interpersonal skills”. Multiple questionnaires were included in this study, among others the Feeling Word Checklist (FWC) was applied to assess the occurrence of emotional countertransference.
Results: This study showed no significant change in total FIS scores by participating in the workshop. Some trends were observed in the facets. A significant increase in Empathy, and a reduction in Verbal fluency were detected from the first pretest to the posttest. Overall, the analyses did not indicate that emotional countertransference predicts the participants’ total FIS responses. Nevertheless, two significant effects and several trends appear when examining the facets separately. The subscale Self-esteem was significantly positively related to the participants’ performance on the facets Verbal fluency and Warmth, acceptance and understanding.
Conclusion: The current study shows no overall significant effect of the workshop on the participants facilitiative interpersonal skills. However, significant changes in single facets and raw scores give positive indications. There are findings suggesting that countertransference influences the participants’ responses. Future research seems important to further clarify the relevance of interpersonal skills, and the impact of training. This can have essential implications for future skill development, education and recruitment of therapists.
Keywords: Facilitative interpersonal skills (FIS), countertransference, workshop, interpersonal skills, deliberate practice