Språkbarrierer mellom pasient og sykepleier
Description
Full text not available
Abstract
Bakgrunn Samfunnet vårt er i stadig forandring med en økende befolkning av minoritetsspråklige. De har en dårligere helse og økt risiko for sykdom sammenlignet med resten av befolkningen. Begrensede språkferdigheter gjør de mer utsatt for uønskede hendelser i helsevesenet.
Hensikt Belyse viktigheten ved tilstrekkelig kommunikasjon og bidra til økt kunnskap om kulturell kompetanse.
Problemstilling «Hvilke barrierer opplever sykepleiere i møte med minoritetsspråklige pasienter og hvordan kan sykepleiere ivareta denne pasientgruppen?»
Metode Oppgaven er en litteraturstudie basert på forskning, faglitteratur og annen relevant litteratur. Funn fra syv forskningsartikler er drøftet opp mot litteratur for å besvare problemstillingen. Egne erfaringer er inkludert.
Resultater Fem temaer ble identifisert; språkbarrierer som den største utfordringen, underforbruk og utfordringer knyttet til tolk, helsepersonellets holdninger skaper barrierer for helsehjelp, lite eller ingen opplæring i kulturell kompetanse og språklig omsorg er den mest effektive måten å gi pasientsentrert omsorg på.
Konklusjon Språkbarrierer resulterer i kommunikasjonsvansker, er en barriere for rettferdige helsetjenester og går ut over daglige sykepleieoppgaver. Sykepleiere bryter loven ved å ikke overholde informasjonsplikten når man ikke bruker tolk, samtidig som prinsippet for likeverdige helse- og omsorgstjenester står i fare. Dokumentasjon er sentralt, og det bør økes oppmerksomhet på organisasjonsnivå. Sykepleiere trenger mer kulturell kompetanse. Background Our society is constantly changing with a growing population of minority speakers. They have poorer health and an increased risk of disease compared to the rest of the population. Limited language skills make them more vulnerable to unwanted incidents in the healthcare system.
Aim Highlight the importance of adequate communication and contribute to increased knowledge of cultural competence.
Issue «What barriers do nurses experience when dealing with minority-speaking patients and how can nurses take care of this patient group?»
Method The assignment is a literature study based on research, specialist literature and other relevant literature. Findings from seven research articles are discussed against the literature to answer the issue. Own experiences are included.
Results Five themes were identified; language barriers as the biggest challenge, underuse and challenges related to use of interpreters, health personnel’s attitudes create barriers to health care, little or no training in cultural competence and linguistic care is the most effective way to provide patient-centred care.
Conclusion Language barriers results in communication difficulties, is a barrier to fair healthcare and goes beyond daily nursing tasks. Nurses break the law by not complying with the obligation to provide information when an interpreter is not used, while the principle of equal health and care services is at risk. Documentation is central, and attention should be increased at organizational level. Nurses need more cultural competence.