Show simple item record

dc.contributor.advisorEspeland, Kristin
dc.contributor.advisorWitsø, Aud Elisabeth
dc.contributor.authorLangfjord, Morten Tørring
dc.date.accessioned2023-07-21T17:21:04Z
dc.date.available2023-07-21T17:21:04Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:136730541:46982663
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080859
dc.description.abstractSammendrag Studien har til hensikt å undersøke hvordan skoleansatte som lykkes i arbeidet med barn som har utfordrende atferd jobber. Studien er gjennomført med en kvalitativ tilnærming ved bruk av semistrukturerte intervju av ansatte i grunnskolen som jobber med det sosiale miljøet og enkeltelever. Datamaterialet er analysert ved bruk av Braun & Clarkes tematiske analysemetode. De skoleansatte deler sine meninger om holdninger til barn med utfordrende atferd i skolen, gjennom fortellinger og situasjoner de selv har opplevd. De forteller om mestringsopplevelser og hvordan de konkret utfører jobben når de lykkes, men også om situasjoner som har vært utfordrende for dem og de har kommet til kort. Hovedtemaene i resultatkapittelet omhandler hvordan de skoleansatte bygger relasjon til barna, forståelse av utfordrende atferd, hvordan de jobber med utfordrende atferd og til slutt forebygging av utfordrende atferd. Funnene indikerer at de skoleansattes holdninger til og syn på utfordrende atferd har svært mye å si for hvordan de møter barna. Det er også tydelig at relasjonen er avgjørende for om de lykkes eller ikke. Funnene viser også konkrete metoder de skoleansatte benytter seg av for å bygge relasjon, roe ned konflikter og jobbe forebyggende på som virker godt. Nøkkelord: Utfordrende atferd i skolen, skoleansatt, barn, relasjonsbygging, holdninger, å lykkes i jobben
dc.description.abstractAbstract This study aims to examine how school social workers who interact with children with challenging behavior experience success in their work. The study was conducted using a qualitative approach with semi structured interviews of six school social workers in primary schools in Norway. The data material was analysed using Braun & Clarkes thematic analysis. Through examples from situations which they have experienced, the informants share their opinions on their attitudes towards children who have challenging behavior at school. They describe their working processes and why they succeed in their profession. The informants share their views on how they face challenging situations with children. Four main themes respectively present how school social workers establish relationships with children, how they understand challenging behavior, how they face challenging behavior and finally how they prevent challenging behavior. The study shows that school social workers' understanding of challenging behavior has a significant impact on how they see and face the children in a social context at school. It is also clear that the relationship between the children and the school social worker is crucial for whether the school social worker succeeds or not. The findings also show a few specific methods that school social workers use with children to build strong and professional relations, to de-escalate conflicts and to work preventively on challenging behavior. Keywords: Challenging behavior, school social worker, children, relations, attitudes, success at work
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan jobbe med barn som utfordrer i skolen
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record