Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorReutter, Lisa
dc.contributor.authorAursland, Ingvild Benedicte Småge
dc.date.accessioned2023-07-21T17:20:24Z
dc.date.available2023-07-21T17:20:24Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:138967820:98476091
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080837
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractGjennom forskningsspørsmålet: "Hvordan kommuniserer SINTEF-forskere med allmennheten, og hva er drivkraftene og hindrene for å gjøre det." utforsket denne masteroppgaven SINTEF-forskeres kommunikasjonspraksiser og oppfatninger av kommunikasjon med den generelle befolkningen gjennom media, post-covid. Systemteori og underskudds- og dialog modellen ble brukt som teoretiske rammeverk, mens forsknings metoden var fler metode design ved bruk av “Concurrent nestet design”, data ble innsamlet ved hjelp av et online spørreskjema opprettet via nettskjema.no. Funnene viste at forskerene generelt er motiverte til å formidle vitenskap for å øke den generelle befolkningens bevissthet og bedre beslutningstaking i samfunnet, men på grunn av tids- og økonomiske begrensninger kommuniserer forskerene i mindre med allmennheten enn andre interessenter. Forskere foretrekker å nå den generelle befolkningen gjennom nettbaserte plattformer som blogger og LinkedIn, med de er bekymret for at media forenkler og “hyper” vitenskapelige funn, noe som igjen kan lede til en feilinformert befolkning. Avslutningsvis, gir denne studien en dypere innsikt i forskernes kommunikasjonspraksis og oppfatninger, og fremhever behovet for å adressere barrierer for å fremme effektiv forskningsskommunikasjon, spesielt i krise tider som pandemien viste oss. Til slutt viser studien samfunnsmessige implikasjoner, implikasjoner for SINTEF og for videre forskning.
dc.description.abstractThis master's thesis investigated SINTEF researchers' communication practices and perceptions of public communication and media post-covid through the research question: "How do SINTEF researchers communicate with the general public, and what are the drives and hinders for doing so." Furthermore, this study uses system theory and the deficit- and dialogue model as theoretical frameworks and applies a mixed-method research approach using a concurrent nested design through a questionnaire. The findings revealed that researchers are motivated to communicate science for public awareness and better decision-making. However, due to time and financial constraints, they communicate less with the general public than other stakeholders. Researchers prefer public outreach through online platforms like blogs and LinkedIn. Regardless, they are concerned about media oversimplifying and hyping scientific findings, which may lead to public misinformation. This study provides insights into researchers' communication practices and perceptions and highlights the need to address barriers to promote effective science communication, especially in times of crisis such as the pandemic. Furthermore, the study shows societal implications, implications for independent research organisations and for further research.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleScience on Display: Examining Researchers' Practices and Perspectives on Science Communication and Media Interactions in Public Outreach.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel