Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSkaug, Marte
dc.contributor.authorFloor, Alexander Haugen
dc.contributor.authorAmundsen, Petter Flågen
dc.date.accessioned2023-07-21T17:19:14Z
dc.date.available2023-07-21T17:19:14Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:139585348:151284098
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080797
dc.description.abstractBakgrunn: I 2022 var 17% av pasientene i norske sykehus barn. Dette er en sårbar pasientgruppe med individuelle utviklingsmessige særtrekk som sykepleiere må ta høyde for i møte med dem. Hvordan barns møte med helsevesenet blir opplevd, kan danne både negative og positive konsekvenser for videre behandling og fremtidige møter. Hensikt: Vi ønsker å se nærmere på og identifisere ulike faktorer som bidrar til at sykepleier kan skape trygghet og tillit for barn i helsevesenet, Problemstilling: Hvordan kan sykepleier skape tillit og trygghet for barn i helsevesenet? Metode: Det er blitt brukt litteraturstudie som metode. Det er gjennomført strukturerte søk i databaser ved hjelp av PICO-skjema og inklusjons- og eksklusjonskriterier. I søket ble det funnet flere relevante artikler, og etter kritisk vurdering og analyse endte vi opp med syv artikler. Resultater: Sykepleiers utfordringer med å skape tillit og trygghet ble belyst, og flere relasjonsbyggende tiltak basert på tillit og trygghet ble identifisert. Konklusjon: Ethvert barn er unikt, og individuelle forskjeller gjør det utfordrende å identifisere hvilke eksakte intervensjoner sykepleier må igangsette for å skape tillit og trygghet for det enkelte barnet. Vi har identifiser ulike metoder for å undersøke dette, og fått frem overordnede tiltak og behov som gjelder i møte med alle barn. Nøkkelord; Sykepleier-pasientforhold, tillit, trygghet
dc.description.abstractBackground: In 2022, pediatric and youth patients represented about 17% of the total number of patients in Norwegian hospitals. This is a vulnerable patient group with individual development(ally) characteristics/ attributes that nurses need to take into account when meeting the children. The children's experience with the healthcare system may contribute to both negative and positive consequences related to their treatment and future interactions. Aim: We wanted to explore and identify various factors that help the nurse promote the feeling of security and trust among children in the healthcare setting. Research question: How can nurses create trust and sense of security for the pediatric patient Method: We used literature review/ study as our method. Structured searches were executed in databases with the help of a PICO-form and inclusive- and exclusive criterias. We found various articles that were critically assessed before we ended up with seven different articles we used as a basis for this study. Results: The nurses' challenges in developing trust and a sense of security for children were enlightened and several interventions for relationship building with the use of trust and the feeling of security was identified. Conclusion: Every child is unique, and individual differences makes it challenging for nurses to identify which interventions to start for creating trust and a sense of security for the individual child. We have identified different methods to examine this and represented interventions and needs that every child has. Key words: nurse- patient relationship, trust, sense of security
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBarn i møte med helsevesenet
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel