Show simple item record

dc.contributor.advisorZyzak, Barbara Krystyna
dc.contributor.authorAarrestad, Nora Lian
dc.date.accessioned2023-07-20T17:20:55Z
dc.date.available2023-07-20T17:20:55Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:138967937:94601380
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080597
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractFremveksten og utviklingen digital teknologi har satt fart på nye arbeidsmetoder innen den norske helsesektoren. St.Olavs Hospital er i gang med utnyttelsen av digital teknologi og har startet implementeringen av et nytt elektronisk pasientjournalsystem (EPJ) kalt Helseplattformen. Formålet med oppgaven er å undersøke hvordan ansatte ved St.Olavs Hospital opplever den pågående implementeringen og hvilke erfaringer de har tatt med seg underveis. Studien har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: «Hvilke erfaringer har ansatte ved St.Olavs Hospital gjort i forbindelse med implementering av Helseplattformen?» For å avgrense oppgaven, har studien særlig fokus på betydning av ledelse for ansattes opplevelse av Helseplattformen. I tillegg settes søkelyset på hvordan implementeringen har påvirket ansattes arbeidshverdag, motivasjon og jobbengasjement. Implementering av Helseplattformen er en form for digital transformasjon, som krever god ledelse for å opprettholde et godt arbeidsmiljø bestående av motiverte og engasjerte ansatte. I teorikapittelet fokuseres det på begreper innen digital teknologi koblet opp mot implementering av EPJ-system. Videre består det teoretiske rammeverket av ledelse og lederstilen transformasjonsledelse, psykososialt arbeidsmiljø, motivasjon og jobbengasjement. Noen av temaene har store teoretiske områder, og det er derfor avgrenset til de teoriene som jeg mener er mest relevant for oppgavens problemstilling. Det er en kvalitativ studie med 10 kvalitative semistrukturerte intervju av ansatte innenfor en bestemt avdeling ved St.Olavs Hospital. Avdelingen besto av ulike seksjoner med forskjellige ansvarsområder. Formålet med en kvalitativ tilnærming var å få innsikt i subjektive opplevelser og erfaringer til den enkelte ansatte. I de empiriske dataene er det identifisert 4 sentrale funn i ansattes erfaringer knyttet til implementering av Helseplattformen: 1) Lederes betydning for ansattes opplevelse av Helseplattformen. Det ble funnet manglende kommunikasjon mellom toppledelse og resterende ansatte, som kan ha hatt en negativ effekt for opplevelsen. Støtte, opplæring og kommunikasjon fra ledelsen ble vedlagt som viktig for hvordan ansatte opplevde implementering av Helseplattformen 2) Behov for medvirkning, også ved utvikling av systemet. Informantene har i liten grad blitt involvert både før og under implementering 3) Belastet arbeidsmiljø og endret arbeidshverdag i form av tid, jobbkrav og sammensatte endringer, og 4) Indre motivasjon til tross for høyere krav og endret arbeidshverdag Samlet sett bidrar studien til en dypere innsikt i samspillet mellom teknologi og mennesker, og hvordan ledelse kan redusere de negative effektene ved implementering av EPJ-system. Funnene i studien viser viktigheten av et godt samarbeid mellom toppledelse, mellomledelse og ansatte. Studien har avdekket noen viktige aspekter om lederskap ved digitale endringer og hvilken effekt en digital endring kan ha på arbeidsmiljø, motivasjon og jobbengasjement. Funnene har også vist at et bedre samarbeid mellom utviklere og brukere ville hatt en positiv effekt på implementeringen.
dc.description.abstractThe emergence and evolution of digital technology have accelerated new working methods within the Norwegian healthcare sector. St. Olav's Hospital is actively embracing digital technology and has embarked on the implementation of a new electronic patient journal system (EPJ) called Helseplattformen. The purpose of this study is to explore the experiences of St. Olav's Hospital employees during the ongoing implementation process and the insights they have gained along the way. The study is centered around the following research question: "What are the experiences of St. Olav's Hospital employees regarding the implementation of Helseplattformen?" To narrow down the scope of the study, it specifically focuses on the significance of leadership for employees' perception of Helseplattformen. Furthermore, the study investigates the impact of the implementation on employees' daily work routines, motivation, and job engagement. The implementation of Helseplattformen represents a form of digital transformation that requires effective leadership to maintain a positive work environment with motivated and engaged employees. The theoretical framework in this study focuses on concepts related to digital technology in the context of EPJ system implementation. It encompasses leadership and the transformational leadership style, psychosocial work environment, motivation, and job engagement. Due to the large theoretical landscape, the study narrows down to the theories most relevant to the research question. This is a qualitative study involving 10 qualitative semi-structured interviews with employees from a specific department at St. Olav's Hospital. The department consists of various sections with different areas of responsibility. The purpose of using a qualitative approach is to gain insights into the subjective experiences and perspectives of individual employees. The empirical data has identified four key findings regarding employees' experiences related to the implementation of Helseplattformen: 1) The significance of leadership in shaping employees' perception of Helseplattformen. There was a lack of communication between top management and the remaining employees, which may have had a negative effect on their experience. Support, training, and communication from the leadership were identified as important factors in how employees perceived the implementation of Helseplattformen. 2) The need for involvement, including involvement in the development of the system. The informants were minimally involved both before and during the implementation. 3) Strained work environment and altered work routines in terms of time, job demands, and complex changes. 4) Intrinsic motivation despite increased demands and changes in work routines. Overall, this study provides deeper insights into the interplay between technology and people, and how leadership can mitigate the negative effects of EPJ system implementation. The findings highlight the importance of effective collaboration between top management, middle management, and employees. The study has uncovered key aspects of leadership during digital transformations and the impact of such changes on the work environment, motivation, and job engagement. The findings also emphasize that improved collaboration between developers and users would have a positive effect on the implementation process.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleImplementering av Helseplattformen ved St.Olavs Hospital
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record