Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorZyzak, Barbara
dc.contributor.advisorNordheim, Oda
dc.contributor.authorLangsæter, Johanne Raudberget
dc.date.accessioned2023-07-20T17:20:54Z
dc.date.available2023-07-20T17:20:54Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:138967937:26784659
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080596
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBarneverntjenesten i Norge har en viktig rolle i å sikre barn og unge trygge oppvekstsvilkår og beskytte deres rettigheter. Imidlertid har det norske barnevernet blitt kritisert både i Norge og internasjonalt for mangelfullt samarbeid med familier, begrenset deltakelse av barna, utilstrekkelig oppfølging, lang saksbehandlingstid og manglende kompetanse blant de ansatte. I tillegg oppleves det eksisterende fagsystemet i det kommunale barnevernet som utilfredsstillende, og det er behov for et nytt system som på en bedre måte ivaretar tryggheten og rettsikkerheten for barn og unge. DigiBarnevern er fra myndighetenes side tenkt til å forbedre kvaliteten på arbeidet i barneverntjenesten og sørge for at de ansatte bruker arbeidstiden mer effektivt. Gjennom implementeringen av DigiBarnevern vil manuelle prosesser bli erstattet med annet verdiskapende arbeid, og saksbehandlingstiden vil reduseres. Hensikten med studien er å undersøke hvilke tiltak ledere iverksetter under implementeringen av DigiBarnevern. Studien har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvilke tiltak kan ledere iverksette for å oppnå en vellykket implementering av DigiBarnevern? For å avgrense studien er det valgt å fokusere på hvilke utfordringer lederne møter under implementeringen, og hvilke nøkkelkompetanser og ferdigheter de trenger for å effektivt lede implementeringen av DigiBarnevern. Studiens teoretiske rammeverk omfatter teorier og konsepter knyttet til implementering, ledelse og ledelsesegenskaper, samt de mulige strukturelle hindringene som kan oppstå i en implementeringsprosess. Sjekklister på vellykkede implementering- og endringsprosesser blir inkludert. Gjennom seks semistrukturerte intervjuer med fem barnevernsledere og to IKT- rådgivere, ble det innhentet data som senere ble analysert med hjelp av tematisk analyse. Funnene synliggjør flere vesentlige utfordringer barnevernsledere møter, inkludert systemrelaterte utfordringer, mangelfulle prioriteringer av kommunen og utfordringer knyttet til det juridiske rammeverket. Studien viser også at ledere bør inneha spesifikke kompetanser og ferdigheter for å sikre en vellykket implementering; deriblant IT-kompetanse og teknologiforståelse, formidlingsevne, evnen til å aktivt involvere de ansatte og vilje til å samarbeide og dra nytte av andres kompetanse. I studien ble det identifisert flere tiltak som ledere benytter seg av for å effektivt lede implementeringen av DigiBarnevern og de mest sentrale er innenfor samarbeid, kommunikasjon og deltakelse. Nøkkelord: DigiBarnevern, implementering, ledelse, utfordringer og kompetanse
dc.description.abstractThe child welfare service in Norway plays an important role in ensuring the safe upbringing conditions and protecting the rights of children and youth. However, the Norwegian child welfare system has been criticized both domestically and internationally for inadequate collaboration with families, limited participation of children, insufficient follow-up, long processing times, and lack of competence among staff members. In addition, the existing professional system in the municipal child welfare is perceived as unsatisfactory, and there is a need for a new system that better safeguards the safety and legal rights of children and youth. DigiBarnevern, from the government's perspective, is intended to improve the quality of work in the child welfare service and ensure that employees use their working time more efficiently. Through the implementation of DigiBarnevern, manual processes will be replaced with other value-adding work, and processing times will be reduced. The purpose of this thesis is to investigate the measures implemented by leaders during the implementation of DigiBarnevern. The study was based on the following research question: What measures can leaders take to achieve a successful implementation of DigiBarnevern? To delimit the study, the focus was placed on the challenges leaders face during the implementation and the key competencies and skills they need to effectively lead the implementation of DigiBarnevern. The theoretical framework of the study includes theories and concepts related to implementation, leadership and managerial qualities, as well as the possible structural barriers that may arise in an implementation process. Checklists for successful implementation and change processes are included. Through six semi-structured interviews with five child welfare leaders and two ICT advisors, data was collected and later analyzed using thematic analysis. The findings reveal several significant challenges faced by child welfare leaders, including system related challenges, inadequate municipal prioritization, and challenges related to the legal framework. The study also shows that leaders should possess specific competencies and skills to ensure successful implementation, including IT proficiency and technological understanding, communication skills, the ability to actively involve employees, and willingness to collaborate and leverage the expertise of others. The study identified several measures that leaders employ to effectively lead the implementation of DigiBarnevern, with the most prominent ones falling within the realms of collaboration, communication, and participation. Keywords: DigiBarnevern, implementation, leadership, challenges, and competence
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTiltak for vellykket implementering av DigiBarnever
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel