Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorÅslund, Anne Marit
dc.contributor.authorBergum, Bente
dc.contributor.authorHolmberg, Lisa Skaugen
dc.date.accessioned2023-07-19T17:19:31Z
dc.date.available2023-07-19T17:19:31Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:139585348:151284141
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080325
dc.description.abstractBakgrunn: Ca. 7,5 % av alle barn som fødes i Norge blir født prematurt. Å få et for tidlig født barn oppleves som en stor belastning for mange foreldre. Nasjonale retningslinjer hevder at det må satses på kompetanseheving innen dette området, da kompetanse er av stor betydning for opplevelsen av trygghet og mestring. Hensikt: Å belyse hvilke tiltak sykepleier kan iverksette for å fremme mestring hos foreldre til premature barn innlagt på nyfødtintensiven, ved hjelp av relevant faglitteratur og forskning. Metode: En litteraturstudie med åtte forskningsartikler. Alle artiklene er kvalitative, bortsett fra en som bruker både kvalitativ og kvantitativ metode. Artiklene ble funnet gjennom strukturerte søk i to databaser, ved hjelp av søkeord som: «parents», «premature infant», «intensive care units, neonatal», «nursing interventions» og «psychological adaptation». Resultat: Analyseprosessen avdekket fem temaer: “Faktorer som påvirker foreldres opplevelse av stress og mestring”, “behovet for emosjonell støtte”, “behovet for veiledning, undervisning og informasjon”, “betydninger av å etablere relasjon og skape tillit” og “familiesentrert omsorg” Konklusjon: Funn fra litteraturstudien viser at familiesentrert omsorg med fokus på sykepleiertiltak som god informasjon, samtaler, veiledning, tilstedeværelse, emosjonell støtte og relasjonsbygging, kan fremme mestring hos foreldre til premature på nyfødtintensiven.
dc.description.abstractBackground: Approximately 7,5% of all children born in Norway are born premature. To have a premature infant is an overwhelming experience for many parents. National guidelines state that the competence in this area must me increased, as competence is of great importance for experiencing safety and coping. Aim: To illustrate which nursing interventions can be used to promote coping in parents of premature infants in the NICU, by using relevant literature and research. Method: A litterature review containing eight research articles. All the articles except one are qualitative studies. One is both qualitative and quantitative. The research articles where found through structured searches in two databases, using keywords such as: «parents», «premature infant», «intensive care units, neonatal», «nursing interventions» and «psychological adaptation». Result: The thematic analysis identified five themes: “factors which influence parents experience of stress and coping”, “the need for emotional support”, “the need for guidance and information”, “the importance of building a relationship and build trust” and “family centered care”. Conclusion: Findings from the literature review indicate that family centered care based on nursing interventions such as good information, conversation, guidance, emotional support and building relationships, can promote coping in parents of premature infants in the NICU.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan sykepleier fremme mestring hos foreldre til premature barn innlagt på nyfødtintensiven?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel