Show simple item record

dc.contributor.advisorLarsen, Aud Irene
dc.contributor.authorHasle, Camilla
dc.contributor.authorLarsen, Emilie Hagen
dc.date.accessioned2023-07-19T17:19:30Z
dc.date.available2023-07-19T17:19:30Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:139585348:151284344
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080324
dc.description.abstractSammendrag: Bakgrunn: Amming er den eldste og sikreste formen for spedbarnsernæring i verden. Likevel synker statistikken over antall kvinner som velger amming globalt, til tross for universelle og nasjonale anbefalinger og retningslinjer. Tilrettelagt undervisning og veiledning ser ut til å øke statistikken, samt mors egen opplevelse med amming. Hensikt: Hensikten med oppgaven er å undersøke faktorer som er avgjørende for resultatet av ammingens oppstart på bakgrunn av sykepleiers helsefremmende, informative og undervisende rolle. Metode: Denne litteraturstudien er basert på en kombinasjon av kvalitative studier og kvantitativ teori og fakta. Totalt 7 kvalitative artikler er beskrevet. Resultater: Funnene viser at sykepleiers helsefremmende, undervisende og informative rolle kan øke omfanget og varigheten av ammingen. Sykepleiers funksjoner kan også øke mors personlige motivasjon og kunnskapsnivå. Konklusjon: Det er en tydelig sammenheng mellom sykepleiers aktuelle funksjonsområder og kvinners opplevelse og resultat av ammestart. Faktorer av betydning er praktisk og emosjonell støtte, veiledning og tilstedeværelse. I tillegg er individuell tilrettelegging avgjørende. Nøkkelord: Amming, undervisning, veiledning, barselavdeling, sykepleiers funksjoner
dc.description.abstractAbstract: Background: Breastfeeding is the oldest and safest form of infant nutrition in the world. Nevertheless, statistics on the number of women who choose to breastfeed are declining globally, despite universal and national recommendations and guidelines. Facilitated teaching and guidance seem to increase the statistics, as well as the mother's own experience with breastfeeding. Purpose: The purpose of the thesis is to investigate factors that are decisive for the outcome of the initiation of breastfeeding on the basis of nurses' health-promoting, informative and teaching role. Method: This literature study is based on a combination of qualitative studies and quantitative theory and facts. A total of 7 qualitative articles are described. Results: The findings show that nurses' health-promoting, teaching and informative role can increase the extent and duration of breastfeeding. Nurses' functions can also increase the mother's personal motivation and level of knowledge. Conclusion: There is a clear connection between nurses' current functional areas and women's experience and results of breastfeeding initiation. Factors of importance are practical and emotional support, guidance and presence. In addition, individual adaptation is essential. Keywords: Breastfeeding, teaching, guidance, maternity unit, nurse's functions
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan sykepleier fremme god ammestart på barselavdeling?
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record