Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJan Erik Ingebrigtsen
dc.contributor.authorDåbakk, Jonas Sørlie
dc.date.accessioned2023-07-18T17:21:23Z
dc.date.available2023-07-18T17:21:23Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:138967658:34530427
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080061
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractHensikt Formålet med oppgaven har vært å undersøke hvordan lærere praktiserer vurdering for læring i kroppsøving på videregående skole. Oppgaven har tatt utgangspunkt i prinsipper for vurdering for læring for å identifisere dette i praksisen til informantene. Det er også blitt sett på hvordan tidsbruk i kroppsøving er en begrensende rammefaktor for utøvelse av vurdering for læring. Metode Oppgaven har benyttet seg av kvalitativ metode for å svare på problemstillingen. To kvinnelige lærere fra samme skole utgjør datagrunnlaget for studien. Informantene ble observert i seks dobbelttimer hver, etterfulgt av et supplerende intervju. I oppgavens metodedel gjennomgås valget av metode. Observasjon med supplerende intervju er valgt for å på best mulig måte få svar på lærernes vurderingspraksis. Resultat Lærerne praktiserer deler av vurdering for læring godt. De presenterer mål for opplæringen i stor grad, benytter seg av egenvurdering og gir hyppige tilbakemeldinger til elevene i form av veiledning. Det kommer frem av empirien at lærerne ikke alltid er tydelig på hva elevene kan forbedre seg på. Utenom timene virker det også som at lærerne prioriter å gi elever med avsluttende karakter i faget hovedvekten av skriftlige tilbakemeldinger. Problematikken kan skyldes tiden lærerne har til rådighet. Dette var en del av analysen som vokste frem av empirien. Lærerne kommer flere ganger inn på tidsperspektivet som en begrensende faktor for å utøve vurdering for læring.
dc.description.abstractPurpose The purpose of this master’s thesis was to evaluate how teachers use assessment for learning in physical education in upper secondary school. To examine how the teachers asses their students, this study draws on principles for assessment for learning to analyze their assessment practices. In addition, the time given to physical education teachers is discussed as a restrictive factor to implement assessment for learning. Method The study utilized a qualitative research approach to examine how the participants use assessment for learning in their practice. Two female teachers from the same school were recruited. The participants were observed for six physical education classes each and a supplementary interview was conducted after the observation period was completed. Observation with supplementary interviews was chosen because of the study’s purpose of evaluating teacher’s assessment practice. Results The teachers use parts of principles for assessment for learning actively in their teaching. Both teachers often share learning intentions with the students, they make the students assess their own learning and they often provide feedback to students in terms of guidance in activities. The study’s data indicates that the participants at times lack the ability to clarify what the students can improve. Except from classes, it seems like the teachers prioritize to provide more written feedback to graduating students. In the analysis of the data, the problems regarding time in physical education seems to be a restrictive factor for teachers to implement assessment for learning.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEn kvalitativ studie av læreres praktisering av vurdering for læring i kroppsøving
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel