Pårørende til ungdommer med psykiske lidelser
Abstract
BAKGRUNN: Når pårørende blir glemt i en travel hverdag i helsetjenesten, er det viktig at vi setter søkelys på pårørende. Pårørende er en viktig ressurs i pasienters behandling. Pårørende får ikke god nok informasjon av helsetjenesten og vil kanskje ikke forstå ungdommens psykiske lidelse.
HENSIKT: Hensikten med oppgaven er å belyse hvordan vi som sykepleiere kan fremme mestring hos pårørende til ungdommer med psykisk lidelse.
METODE: Vi har valgt å bruke litteraturstudie som metode. En litteraturstudie benytter seg av allerede eksisterende forskning, og vil derfor ikke komme frem til ny kunnskap, men det vil være med på å skape en helhet ved å gå gjennom tidligere forskning. Vi gjennomførte systematiske søk for å finne de syv forskningsartiklene som er med i denne oppgaven. Resultatet av dette er drøftet opp mot annen teori og faglitteratur.
RESULTAT: Helsekompetansen blant pårørende til ungdommer med psykiske lidelser er for lav, det er viktig å øke pårørendes helsekompetanse for at de skal kunne mestre sin egen situasjon. Det kan være vanskelig å være pårørende i slike situasjoner og pårørende forteller om byrder som kommer ved å være pårørende til en med psykisk lidelse.
KONKLUSJON: Sykepleiere må jobbe for å øke helsekompetansen til pårørende. Det kan være vanskelig å være pårørende til en ungdom med psykisk lidelse, men det er viktig at vi som sykepleiere ikke bare ser pasienten, men også de pårørende. Sykepleiere spiller en viktig rolle i å fremme mestring hos pårørende og det er viktig at sykepleiere har nok kunnskap til å kunne videreformidle dette til pårørende.
Nøkkelord: Ungdom, pårørende, sykepleie og psykisk lidelse Introduction: When relatives are forgotten in the busy everyday life of the health service, it is important that we put the spotlight on relatives. Relatives are an important resource in patients' treatment. Relatives do not receive good enough information from the health service and may not understand the young person's mental illness.
Aim: The purpose of the thesis is to shed light on how we as nurses can promote coping in the relatives of young people with mental illness.
Method: We have chosen to use literature study as a method. A literature study makes use of already existing research, and will therefore not bring new knowledge, but it will help to create a whole by going through previous research. We carried out systematic searches to find the seven research articles included in this thesis. The result of this is discussed against other theory and specialist literature.
Result: The health competence among relatives of young people with mental disorders is too low, it is important to increase relatives' health competence so that they can master their own situation. It can be difficult to be a relative in such situations, and relatives tell of the burdens that come with being a relative of someone with a mental illness.
Conclusion: Nurses must work to increase the health skills of relatives. It can be difficult to be a relative of a young person with a mental disorder, but it is important that we as nurses not only see the patient but also the relatives. Nurses play an important role in promoting coping with relatives and it is important that nurses have enough knowledge to be able to pass this on to relatives.
Key words: Adolescent, Caregiver, Nursing, Mental illness