Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEllingsen, Mats Ole Almo
dc.contributor.authorBakken, Nora
dc.date.accessioned2023-07-15T17:23:26Z
dc.date.available2023-07-15T17:23:26Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:143262155:68649063
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079520
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractTittel: Økt inkludering og deltakelse med jevnaldrende for elever med funksjonshemming i skolen. Introduksjon/ bakgrunn: Deltakelse og inkludering er begge viktige faktorer for alle mennesker for å oppnå utvikling på flere livsområder. Likevel opplever personer med funksjonshemming å ikke motta like tjenester som resten av befolkningen grunnet at samfunnet ikke er tilpasset deres individuelle behov. Dette er faktorer som er med på å hindre de fra å delta fullt ut i samfunnet. Også i skolen kan dette sees, hvor mange elever med funksjonshemming blant annet opplever å få undervisning utenfor klasserom, noe som reduserer deres muligheter til å delta på lik linje som deres medelever. Hensikt: Hensikten med oppgaven er å identifisere ulike metoder og strategier som kan være med på å bidra til økt deltakelse og inkludering med jevnaldrende for elever med funksjonshemming i skolen. Oppgaven legger også vekt på hvordan en vernepleier i skolen kan bidra i arbeidet med økt inkludering og deltakelse for disse elevene. Metode: Benyttet metode var litteraturstudie, hvor det ble funnet fem fagfellevurderte forskningsartikler. Teori- og diskusjonskapitlene består også av annen litteratur. Resultat: Forskningsartiklene som blir trukket frem viser alle både barrierer og tiltak for deltakelse og inkludering. Disse har blitt delt inn i undertema som knyttes opp mot fysiske / organisatoriske-, sosiale-, og stigmatiserende faktorer som utløser barrierer, men som det og har blitt satt opp tiltak for å løse. Konklusjon: At elevene snakker sammen og lærer av hverandre ansees å være viktige faktorer som kan bidra til økt deltakelse og inkludering. I tillegg er det flere organisatoriske faktorer det må gjøres noe med, deriblant hvordan skolesystemet er bygget opp. Per dags dato er det mange elever som mottar undervisning utenfor klasserom. Dette er med på å ta fra elevene muligheten til samhandling med jevnaldrende, samt at en rekke skoler er utilstrekkelige utformet i henhold til universell utforming. Nøkkelord: Deltakelse, inkludering, personer og elever med funksjonshemming, skole, barrierer, tiltak. Antall ord: 7590
dc.description.abstractTitle: Increased inclusion and participation with peers for pupils with disabilities in school Introduction/ background: Participation and inclusion are both important factors for all people to achieve development in multiple areas of life. However, people with disabilities often experience not receiving the same services as the rest of the population, due to society not being tailored to their individual needs. These are factors contribute to preventing them for fully participating in society. This can also be observed in schools, where many students with disabilities, receive instruction outside classrooms, which reduces their opportunities to participate on an equal footing with their classmates. Purpose: The purpose of the assignment is to identify various methods and strategies that can contribute to increase participation and inclusion with peers for students with disabilities in school. The assignment also emphasizes how a social educator in school can contribute to the work of promoting increased inclusion and participation for these pupils. Method: The used method was literature review, and five peer- reviewed research articles were found. The theoretical and discussion chapters also include other literature. Results: Every article show both barriers and measures for participation and inclusion in school. The results have been categorized into some sub- themes related to physical/ organizational-, social-, and stigmatizing factors that trigger barriers, but also include measures that have been implemented to address them. Conclusion: The fact that students communicate with each other and learn from one another are important factors that can contribute to increase participation and inclusion. In addition, there are several organizational factors that need to be addressed, including how the school system is structured. Currently, many students receive instruction outside the classroom, which deprives them of the opportunity to interact with other students, and many schools are not adequately designed in accordance with universal design principles. Keywords: Participation, inclusion, persons and pupils with disabilities, school, barriers, measures Number of words: 7590
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleØkt inkludering og deltakelse med jevnaldrende for elever med funksjonshemming i skolen
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel