Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLenes, Anne-Lise.
dc.contributor.authorDhunsi, Nina.
dc.date.accessioned2023-07-15T17:23:24Z
dc.date.available2023-07-15T17:23:24Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:143262155:34510921
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079518
dc.description.abstractSammendrag Tittel: Hvordan kan vernepleierfaglig kompetanse bidra til å endre negative holdninger til selvskading? Hensikt: Hensikten med oppgaven var å undersøke om vernepleierfaglig kompetanse kan bidra til å endre negative holdninger til selvskading, samt å bevisstgjøre og opplyse annet helsepersonell om problematikken. Metode: Metoden som er valgt for oppgaven er litteraturstudie med kvalitativ tilnærming. Det er utført systematiske og ustrukturert litteratursøk i ulike digitale databaser, hvor seks fagfellevurderte forskningsartikler ble inkludert i studien. Resultat: Resultatet fra studien viser klare funn på at personer som selvskader opplever negative holdninger fra helsepersonell. Kunnskapsnivå, lite struktur i behandlingsmetoder, tidspress, følelsesmessig belastning hos helsepersonellet og skepsis til selvskadingsatferden var fremtredende årsaker til de negative holdningene. Konklusjon: Vernepleierfaglig kompetanse kan bidra i overføringen av kunnskap til annet helsepersonell, slik at det lettere kan skapes forståelse for hvorfor personer som selvskader handler som de gjør og dermed redusere forekomsten av negative holdninger. Helsepersonell som jobber med selvskading, bør være oppdatert på intervensjoner i samhandling med personer som selvskader. På denne måten kan kunnskap spres mellom helsepersonell og sikre et mer kvalitetssikret omsorgstilbud. Virksomhetsledere og politiske ledere fra øvre hold bør støtte forbedring av nøkkelkompetanse innen psykisk helse. Nøkkelord: Selvskading, vernepleierfaglig kompetanse, holdninger, forebygging
dc.description.abstractSummary Title: How can the knowledge of a social educator help to prevent negative attitudes towards self-harm? Aim: The aim of the study was to get more information to what extent the social educator’s knowledge can help to change the negative attitudes towards self-harm, as well as to raise awareness and inform other health care workers about the problem. Method: The method chosen for this study is a literature study with a qualitative approach. Systematic and unstructured literature searches were made in various digital databases. Six peer-reviewed articles were included in the study. Results: The results of the study showed that people who self-harm experience negative attitudes from health care workers. Lack of knowledge, failed structure in treatment methods, health care`s emotional distress, time pressure and scepticism about self-harm behaviour were claimed as causes of the negative attitudes. Conclusion: The social educator’s expertise can pass on knowledge to other health care workers to make it easier to create an understanding of why people who self-harm behave the way they do and further be able to reduce the occurrence of negative attitudes. Health care workers who are concerned with self-harm should be updated on intervention methods in interaction with people who self-harm. In this way, knowledge can be spread between people within the field of health care and ensure a more quality assured care. Business leaders and political leaders should be encouraged to support the improvement of specific knowledge in mental health care. Key words: self-harm, social educator, health care, attitudes, prevention
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan vernepleierfaglig kompetanse bidra til å endre negative holdninger til selvskading?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel