Neglisjering og resiliens
Bachelor thesis
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for psykisk helse [1320]
Abstract
Sammendrag
Problemstilling: Hvordan påvirker neglisjering i barndommen resiliens i voksen alder?Introduksjon/bakgrunn: Neglisjering er en av formene for omsorgssvikt som kan være både vanskelig å definere og finne forskning om. Det er også større individuelle forskjeller for hva hver enkelt regner som neglisjering, enn hva som oppfattes som mishandling. Dette kan antyde store mørketall på hvor mange barn som blir utsatt for neglisjering. Resiliens kan være vanskelig å forutse, og er individuell fra person til person. Motstandsdyktighet skaper selvstendighet, hvilket er et sentralt mål for vernepleieren å fremme.
Hensikt: Hensikten er å gi vernepleieren økt kunnskap om hvordan neglisjering i barndommen kan påvirke resiliens, for å bedre kunne tilrettelegge etter tjenestemottakerens behov. Økt bevissthet om konsekvenser av neglisjering i helsesektoren generelt, er også en del av hensikten.
Metode: Denne oppgaven er et litteraturstudium, som benytter seg av fagfellevurderte forskningsartikler og annen faglitteratur for å svare på problemstillingen.
Resultat: Generell neglisjering og særlig emosjonell neglisjering har negativ effekt på resiliens. Spesielt individets sosiale ressurser blir påvirket av en oppvekst med neglisjering. Det er også kulturelle forskjeller i forhold til hvordan resiliens blir påvirket av denne formen for omsorgssvikt
Konklusjon: Neglisjering i barndommen går spesielt ut over individets sosiale ressurser, men det er store individuelle forskjeller som gjør det vanskelig å finne absolutte årsakssammenhenger. Vernepleieren kan utgjøre en viktig forskjell for tjenestemottakere som har blitt utsatt for neglisjering i barndommen, ved å tilrettelegge for å heve resiliens.
Nøkkelord: neglisjering, omsorgssvikt, barndom, resiliens, sosial støtte, foreldretilknytning
Antall ord:7352 Summary
Title: How does childhood neglect affect adult resilience?
Introduction/background: Neglect can be difficult to define and find research about. There is also greater individual differences in what is consideres as neglect than what is considered as abuse. This may indicate a large number of unknown cases of neglect. Recilience can be difficult to predict and level of resilience is different from person to person. Resilience creates independence, which is one of the social educator`s goals to promote.
Purpose: The purpose of this litteraturestudy is to provide social educators with increased knowledge about how neglect in childhood can affect resilience, in order to better adapt to the needs of the service recipient. Increased awareness of the consequences of neglect in the health department in general is also part of the purpose.
Method: This is a litteraturestudy, which use peer reviewed research articles and other non-fiction litterature to find an answer to the issue in question
Result: General neglect and especially emotional neglect has a negative impact on resilience. Particularly the individuals social resources are affected by growing up in a neglecting home. There are also cultural differences in how resilience is affected by neglect.
Conclusion: Neglect in childhood particularly affects the individual`s social resources, but there are significant individual differences that make it difficult to find absolute causations. The social educator can make an important difference to service recipients who have been subjected to neglect by facilitating resilience.
Keywords: Neglect, childhood, resilience, social support, parental attachment
Number of words:7352