Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLøvseth, Lise Tevik
dc.contributor.authorSolem, Marie Olesen
dc.date.accessioned2023-07-15T17:23:20Z
dc.date.available2023-07-15T17:23:20Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:143262155:64326822
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079515
dc.description.abstractTittel: Omsorg til barn og unge utsatt for traumer Introduksjon/formål: Tall viser at 25% av elever i videregående skole har blitt utsatt for vold en eller flere ganger fra foreldrene, og det er anslått at 30-40% av barn og unge som har opplevd traumatiske hendelser, vil utvikle posttraumatisk stresslidelse. Andelen diagnostiserte jenter i alderen 16-19 år øker jevnt, og traumene utgjør en stor risiko for utvikling av psykiske vansker. Formålet med litteraturstudien er å undersøke hvordan vernepleieren kan gi god omsorg på institusjon for disse barna. Metode: Oppgavens metode er litteraturstudie som baseres på fem forskningsartikler. Resultat: Studiene viser at barn og unge som har opplevd traumatiske hendelser har behov for trygghet, gode relasjoner og ivaretakelse. Fysiske rammer, fysisk berøring, regler og rutiner og forutsigbarhet har betydning for opplevelsen av trygghet. Vennlighet, tilgjengelighet, humor og god kommunikasjon er kvaliteter hos miljøterapeuter, sammen med tillit og tid, som bidrar til å skape gode behandlerrelasjoner. Ivaretakelse økes ved at barnet har noen som bryr seg, følelsen av et hjem og støtte til emosjonsregulering. Konklusjon: Vernepleieren sin rolle er å sikre at barna blir støttet opp av trygghet, relasjoner og regulering i tråd med traumebevisst forståelsesramme gjennom god kvalitet på miljøterapi i institusjoner. Temaet belyser viktigheten av videre forskning om barn og unges erfaringer med traumebevisst omsorg. Nøkkelord: Barn og unge, traumer, traumebevisst omsorg, miljøterapi, vernepleie, trygghet, relasjonsarbeid, ivaretakelse Antall ord: 6971
dc.description.abstractTitle: Care for children and youth exposed to trauma Introduction/purpose: Figures shows that 25% of students in high school have been exposed to violence by their parents at least once in their life. It is estimated that 30-40% of children and youth who have experienced traumatic events will develop post-traumatic stress disorder. The proportion of diagnosed girls aged 16-19 years is increasing steadily, and the trauma poses an increased risk for developing psychological difficulties. The purpose of the literature study is to analyze five research articles to investigate how the social educator can provide good care in institutions for these children and youths. Method: Literature study including five research articles. Results: The studies shows that children and youths who have experienced traumatic events need security, good relationships and care. Physical frameworks, physical touch, rules, routines and predictability are important for the experience of security. Kindness, availability, humor, and good communication are qualities of the care giver, along with trust and time, which contribute to creating good relationships between children and social educators. Care is increased by the child having someone who cares for them, the feeling of a home and support for emotional regulation. Conclusion: The social educator’s role is to ensure that the children are supported by security, relationships, and regulation in line with a trauma-informed framework through decent quality environmental therapy in institutions. The topic promotes the importance of further research into children and youths’ experiences with trauma-informed care. Key words: Children and youths, trauma, trauma-informed care, environmental therapy, social educator, safety, relationships, care Words: 6971
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleOmsorg til barn og unge utsatt for traumer
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel