Show simple item record

dc.contributor.advisorMehus, Ingar
dc.contributor.authorSkjølberg, Ola
dc.date.accessioned2023-07-15T17:22:11Z
dc.date.available2023-07-15T17:22:11Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:138967658:36593487
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079476
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker motivasjon og jobbtilfredshet hos lærere på idrettsfag gjennom å se på hvilke faktorer i jobbhverdagen som har betydning for deres behovstilfredsstillelse. Tidligere forskning viser at faktorer som ressurser, relasjoner og press har betydning for om lærerne får tilfredsstilt sine grunnleggende psykologiske behov på arbeidsplassen. Det forsøkes med denne oppgaven å øke forståelsen for dette hos lærere på idrettsfag gjennom å besvare følgende problemstilling: Hvilke faktorer i jobbhverdagen har betydning for behovstilfredsstillelsen til lærere på idrettsfag, og hvilken betydning har det for deres motivasjon og jobbtilfredshet? Dette undersøkes med Self-determination Theory og dens to miniteorier Basic Psychological Needs Theory og Organismic Integration Theory som rammeverk. Oppgaven benytter seg av et kvalitativt forskningsdesign og datamaterialet består av ti dybdeintervjuer med lærere på idrettsfag fra tre forskjellige fylkeskommuner og åtte forskjellige skoler. Resultatene fra studien viser at informantene stort sett fikk tilfredsstilt de grunnleggende behovene, autonomi, kompetanse og tilhørighet. Blant faktorene som hadde størst betydning, finner vi tilgang på ressurser i form av utstyr og fasiliteter, gode relasjoner til kolleger og elever og mye tillit og lite direkte press fra ledelsen på skolen. Ressurstilgangen bidro til tilfredsstillelse av behovene for autonomi og kompetanse. Gode relasjoner til kolleger og elever bidro først og fremt til behovet for tilhørighet, men også noe til kompetanse. Tillit og fravær av direkte press fra ledelsen bidro til å tilfredsstille behovet for autonomi. Videre virker informantene å være autonomt motiverte, samt å ha høy grad av jobbtilfredshet. Det virker også å være en sterk sammenheng mellom informantenes fritidsinteresser, identitet og jobben som lærer på idrettsfag. Det kan igjen være en forklaring på at informantene til tross for enkelte hindringer i oppfyllelsen av de grunnleggende behovene opplevde høy motivasjon og jobbtilfredshet.
dc.description.abstractThis master's thesis investigates motivation and job satisfaction in sports teachers through looking at which factors in everyday work life are important for their satisfaction of needs. Previous research shows that factors, such as resources, relations and pressure have an impact on whether teachers can satisfy their basic psychological needs in the workplace. With this assignment, an attempt is made to increase the understanding of this among sports teachers by answering the following research question: Which factors in everyday work have an impact on the satisfaction of the needs of teachers in the sports department, and what impact does it have on their motivation and job satisfaction? This is investigated with Self-determination Theory and its two mini-theories Basic Psychological Needs Theory and Organismic Integration Theory as a framework. The assignment uses a qualitative research design, and the data material consists of ten in-depth interviews with sports teachers from three different county municipalities and eight different schools. The results of the study show that the informants mostly experienced satisfaction of the basic needs for autonomy, competence, and relatedness. Among the factors that were most important, we find access to resources in the form of equipment and facilities, good relations with colleagues and pupils and a lot of trust and little direct pressure from the management at the school. The access to resources contributed to the satisfaction of the needs for autonomy and competence. Good relations with colleagues and students contributed first and foremost to the need for relatedness, but also somewhat to competence. Trust and the absence of direct pressure from management helped to satisfy the need for autonomy. Furthermore, the informants appear to be autonomously motivated, as well as to have a high degree of job satisfaction. There also seems to be a strong connection between the informants' leisure interests, identity, and the job as a sports teacher. This may again be an explanation for the fact that, despite some thwarting in the fulfillment of basic needs, the informants experienced high motivation and job satisfaction.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMotivasjon hos lærere på idrettsfag
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record