Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorÅslund, Anne Marit
dc.contributor.authorSjåstad, Marie
dc.contributor.authorRoland, Silje Døvre
dc.date.accessioned2023-07-15T17:20:17Z
dc.date.available2023-07-15T17:20:17Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:139585348:151284260
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079387
dc.description.abstractIntroduksjon: Barndommen legger grunnlag for både fysiologi, psykologi og sosial utvikling. Når kreft kommer i veien, vil denne utviklingen bli satt på pause. Barna kommer en tung behandling i møte, med mye plager. Studien er relevant for profesjonalitet i sykepleie, og formålet er å belyse sykepleiers rolle i møte med kreftsyke barn. Metode: Litteraturstudie med strukturert søk i databasene Cinahl Complete og PubMed. Vi fokuserte på kvalitative artikler rettet mot barns påvirkning av kreftsykdom og hvordan sykepleiertiltak lindrer plager. Aveyards tematiske analysemodell ble benyttet. Resultater: Analysen resulterte i tre hovedtema med åtte undertema. Hovedtemaer: (1) Hvordan sykepleier anvender relasjonskompetanse I møte med kreftsyke barn, (2) hvordan sykepleier anvender etisk kompetanse I vanskelige situasjoner, og (3) hvordan sykepleier anvender klinisk kompetanse. Konklusjon: Litteraturstudien belyser viktigheten av bred kompetanse innenfor etikk, relasjoner og fysiologi. Kreftbehandling fører med seg plager både psykisk og fysisk. Barn har dermed behov som er både helsefaglige og personlige, og gjør at sykepleiere med sine verdier står sentralt.
dc.description.abstractIntroduction: Childhood lays the foundation for developing physiology, psychology and communication. When cancer occurs, these developments stop. The children go through tough treatment, which includes pain and other troubles. This study is relevant for nurses´ professionalism and their role when taking care of children with cancer. Method: Literature study, by systematically analyzing mainly qualitative research articles, that highlighted how children are affected by cancer and the following treatment. Aveyards thematic analyze model was used. Results: The analysis resulted in three main themes with eight subtopics. Main themes: (1) How nurses use ethical competence facing children with cancer, (2) how nurses use relational competence in difficult situations, and (3) how nurses use clinical competence. Conclusion: This litterature study shows the importance of competence in ethics, relations and physiology. Cancer treatment includes both physiological and psychological discomfort. That means the children have needs that are both health related and personal, which puts nurses' values in the centre.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvilken kompetanse trenger sykepleier i møte med kreftsyke barn på sykehus?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel