Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaugom, Jon Viktor
dc.contributor.authorRaaen, Astrid Berg
dc.contributor.authorRønning, Julie Stenumgaard
dc.date.accessioned2023-07-15T17:20:13Z
dc.date.available2023-07-15T17:20:13Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:139585348:151284207
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079384
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractTittel: Sepsis hos pediatriske pasienter og simuleringsbasert trening Hensikt: Hensikten med oppgaven er å undersøke hvilke utfordringer som kan forhindre sykepleiere i å få økt kunnskap, hvordan man kan fremme kunnskap gjennom simuleringsbasert trening og hvordan dette kan benyttes for å få til et bedre tverrfaglig samarbeid for å tidlig identifisere sepsis hos barn. Problemstilling: Kan simuleringsbasert trening øke sykepleieres kunnskap om tidlig identifisering av sepsis hos barn? Metode: Denne oppgaven bruker litteraturstudie som metode. For å svare på problemstillingen har vi brukt relevant forskning og faglitteratur, samt egne erfaringer. Vi har brukt databasene CINAHL og PubMed for å finne relevant forskning for oppgaven. Totalt er syv artikler inkludert i oppgaven. Resultat: Funnene fra de vitenskapelige artiklene viser at sykepleiere har for lite kunnskap om tidlig identifisering av SIRS og sepsis hos pediatriske pasienter. Funn viser videre at simuleringsbasert trening har hatt positiv effekt på sykepleieres kunnskap, ferdigheter og tiltak som skal bidra til å redusere komplikasjoner og bedre pasientresultater. Konklusjon: Simuleringsbasert trening viste seg å føre til positive endringer hos sykepleieres kunnskap, holdninger og atferd knyttet til tidlig identifisering av sepsis hos barn, samt bidra til å styrke det tverrfaglige samarbeidet. Nøkkelord: Sepsis, barn, simulering, sykepleier, tidlig identifisering
dc.description.abstractTitle: Sepsis in pediatric patients and simulation training Purpose: The purpose of this task is to investigate the challenges that may prevent nurses from obtaining increased knowledge, how to promote knowledge through simulation-based training and how this can be used to achieve better interprofessional collaboration to early identify sepsis in children. Research question: Can simulation-based training increase nurses’ knowledge of early identification of sepsis in children? Method: This task uses literature study as a method. To address the research question, we have utilized relevant research and scholarly literature, as well as our own experiences. We have used the databases Cinahl and Pubmed to find relevant research for the task. A total of seven articles are included in the task. Results: The findings from the scientific articles indicate that nurses have insufficient knowledge about early identification of SIRS and sepsis in pediatric patients. Furthermore, the findings show that simulation-based training has had a positive effect on nurses’ knowledge, skills, and actions aimed at reducing complications and improving patient outcomes. Conclusion: Simulation-based training has been shown to lead to positive changes in nurses’ knowledge, attitudes and behaviors related to early identification of sepsis in children, as well as contributing to strengthening interdisciplinary collaboration. Keywords: Sepsis, children, simulation training, nurse, early identification.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSepsis hos barn
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel