Show simple item record

dc.contributor.advisorKristian Ringsby Odberg
dc.contributor.authorCorinne Gayle Noto
dc.contributor.authorAzad Ali Sheokho
dc.date.accessioned2023-07-15T17:20:13Z
dc.date.available2023-07-15T17:20:13Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:139585348:151284204
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079383
dc.description.abstractBakgrunn: I løpet av studieløpet har vi fått erfaring med å møte kolspasienter i ulike praksisperioder. Dette har klargjort behovet for å gi støtte til kolspasienter uansett hvilken del av helsetjenesten de befinner seg i. Vi valgte dette temaet på grunn av den hyppige forekomsten av møter med pasienter som lider av KOLS, samt de utfordringene vi har observert i våre praksisopplevelser. Hensikten med studien: Målet er å utforske hvordan sykepleiere kan bruke sin pedagogiske funksjons kompetanse til å støtte pasienter med kronisk obstruktiv lungesykdom (KOLS) i å oppnå bedre helse. Metode: Denne oppgaven har benyttet en litteraturstudie. Vi har tatt i bruk diverse pensumlitteratur samt forskningsartikler som vi har funnet i databasene Cinahl og Pubmed, for å besvare problemstillingen. Resultat: Funn fra artiklene viser til pasientopplevelser ved å leve med KOLS. Studien viser viktigheten av pusteøvelser, gruppetrening, fysisk trening og empowerment. Likevel kan det være en utfordring for sykepleiere å gi selvledelsestøtte hos disse pasienter på grunn av begrenset tid og mangel på tilgjengelighet. Konklusjon: Sykepleiere spiller en avgjørende rolle i å støtte KOLS-pasienter gjennom pedagogiske intervensjoner, veiledning og empowerment. Effektive strategier som pusteøvelser, gruppetrening og fysiske aktiviteter har vist positive resultater i å håndtere KOLS-symptomer. Det er imidlertid viktig å erkjenne utfordringene sykepleiere står overfor, inkludert begrensede tids- og ressursbegrensninger, når det gjelder å gi støtte til selvledelse.
dc.description.abstractBackground: During the course of study, we have gained experience of meeting COPD patients in various practice periods. This has made clear the need to provide support to COPD patients regardless of which part of the health service they are in. We chose this topic because of the frequent occurrence of meetings with patients suffering from COPD, as well as the challenges we have observed in our practice experiences. Aim of the study: The purpose of this study is to investigate nursing approaches that can increase the knowledge, improve the coping skills and promote the health of people living with COPD. Method: This assignment is a literature study. To address the assignment objective, we have used curriculum-based literature as well as research articles found in the CINAHL and PubMed databases. Result: The articles describe the experiences of patients living with COPD. Interventions such breathing exercises, group training, physical training and patient empowerment have positive effects on patients with COPD. Nevertheless, limited time and lack of availability may pose challenges for nurses who provide self-management support for those patients. Conclusion: Nurses play a role in supporting COPD patients through educational interventions, guidance and empowerment. Strategies such as breathing exercises, group exercises and physical activity have proven to be effective for managing COPD symptoms. However, it is important to recognize challenges nurses face, including limited time and resources, in terms of providing support for self-management.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSykepleierens pedagogiske funksjon til å fremme helse hos kolspasienter
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record