Show simple item record

dc.contributor.advisorBietti, Lucas
dc.contributor.authorRahmati Ennaqi, Youssef
dc.date.accessioned2023-07-14T17:19:55Z
dc.date.available2023-07-14T17:19:55Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146342237:35140221
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079045
dc.description.abstractPsykiske lidelser fortsetter å være et helseproblem for mange mennesker over hele verden. Dette er et problelm som koster samfunnet ressurser og som påvirker negativt livene til de som har lidelsen, men også deres familie og venner. Denne scoping review introduserer conversational agents, også kjent som chatbots, som en mulig løsning på dette problemet. Mer spesifikt som et verktøy for personer med autismespektrumforstyrrelse (ASD). Målet med denne scoping review er å gi en oversikt over eksisterende litteratur om conversational agents for personer med ASD, med fokus på aspekter knyttet til brukeropplevelse. Syv nettbaserte bibliografiske databaser ble brukt for å finne relevante dokumenter. Dette resulterte i at 14 studier ble valgt ut og undersøkt ved hjelp av tematisk analyse. Fem temaer knyttet til brukeropplevelse ble analysert. Fire av dem ble bestemt på forhånd: tilfredshet, nytte, brukervennlighet og uavhengighet. I tillegg til et tema som dukket opp etter hvert: tilpasning. Den tematiske analysen viste at alle temaene ble dekket i studiene, men i ulik grad. En videre analyse og drøfting av temaene tyder på at de behandles utilstrekkelig i forhold til hverandre i litteraturen. Mer helhetlige tilnærminger til brukeropplevelse kan være fordelaktige.
dc.description.abstractMental health issues continue to be a health concern for many people across the globe that drain resources and negatively affect the lives of those suffering from the disorder but also their families and friends. This scoping review introduces conversational agents, also known as chatbots, as a possible solution for this issue. More specifically, as a support for people with Autism Spectrum Disorder. The aim of this scoping review is to give an overview of the existing literature on conversational agents for people with ASD, with a focus on aspects relating to user experience. Seven online bibliographical databases were used to retrieve relevant documents. This resulted in 14 studies being selected and examined using thematic analysis. Five themes connected to user experience were analyzed. Four of them determined a priori: satisfaction, utility, usability, and independence, and one emerging from the studies: personalization. The thematic analyses revealed that all the themes were covered in the studies, though to different degrees. A further analysis and discussion of the themes suggests that the themes are addressed insufficiently in relation to each other in the literature. More holistic approaches to user experience might be beneficial.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleAn overview of Conversational Agents as support tools for people with Autism - perspectives on user experience: a scoping review
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record