Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSøndenaa, Erik
dc.contributor.authorMugemana, Ines Nshime
dc.date.accessioned2023-07-13T17:23:02Z
dc.date.available2023-07-13T17:23:02Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:143262155:52207641
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078840
dc.description.abstractInnvandrerfamilier med barn med utviklingshemming er en sårbar gruppe i samfunnet på grunn av de doble utfordringene de står overfor. I tillegg til å ta seg av et barn som er funksjonshemmet, må de også håndtere utfordringene ved å være innvandrer. Denne gruppen trenger mye hjelp til å ta vare på sitt barn med utviklingshemming og for å bli integrert i samfunnet og leve meningsfylte liv. Formålet med denne studien er å undersøke hvordan vernepleiere kan hjelpe innvandrerforeldre med barn med utviklingshemning med å få bedre tilgang til helse- og sosialtjenester. To underspørsmål har blitt brukt for å svare på dette. 1.) hvilke barrierer/utfordringer møter innvandrerfamilier når de prøver å få tilgang til helse- og sosialtjenester? og 2) hvordan kan vernepleierens kompetanse bidra til å bryte ned barrierene? Resultatene fra de fem utvalgte fagartiklene identifiserte 3 hovedtemaer som viser at innvandrerfamilier med barn med nedsatt funksjonsevne har problemer med å navigere i tjenestesystemet, deres kultur påvirker forståelsen av funksjonshemming, og språkbegrensninger fører til problemer med kommunikasjonen. Disse utfordringene hindrer familiene i å få tilgang til tjenester. Vernepleier kan bruke sin kompetanse til å hjelpe familiene og bryte ned barrierene for tilgang. Innvandrerbefolkningen fortsetter å vokse i Norge, noe som betyr at flere og flere mennesker vil måtte møte disse barrierene. Det er behov for mer forskning på hva som kan gjøres for å bryte ned disse barrierene. Barrierer til informasjon er av spesiell interesse.
dc.description.abstractImmigrant families with children with disability are a vulnerable group in society because of the double challenges they face. In addition to taking care of a child that is disabled, they must also deal with the challenges of being an immigrant. This group needs a lot of help to take care of their child with disabilities and to be integrated into society and live meaningful lives. The purpose of this study is to examine how social educators can help immigrant parents with children with intellectual disability get better access to health and social services. Two sub questions have been used to help answer examine this issue. 1.) what barriers/challenges do immigrant families face when trying to access health and social services? and 2) how can the competencies of the social educator help break down the barriers? The results from the five selected scholarly articles identified 3 main themes which show that immigrant families with children with disabilities have problems navigating the service system, their culture affects their understanding of disability, and language limitations lead to problems with communication. These challenges hinder these families from gaining access to services. Social educators can use their competencies to help the families and break down the barriers to access. The immigrant population is keeps growing in Norway which means that there more and more people will have to face these barriers. More research is needed on ways to make information easily available. Barriers to information is of particular interest here.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleSocial educators’ role in helping immigrant families with children with intellectual disabilities get better access to health and social services.
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel