Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBarstad, Bernt
dc.contributor.authorGullaksen, Kaja
dc.date.accessioned2023-07-13T17:23:00Z
dc.date.available2023-07-13T17:23:00Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:143262155:68651258
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078839
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Tittel: Betydningen av sosial deltakelse for livskvaliteten til voksne med autismespekterforstyrrelser. Bakgrunn: Sosial deltakelse er en stor del av livet til mennesker, mens for personer med autismespekterforstyrrelser kan dette være ekstra vanskelig og forvirrende. Denne gruppen mennesker har like mye rett på tjenester som bidrar til god livskvalitet og likeverdig deltakelse i samfunnet som alle andre. Hensikt: Hensikten med studien er å undersøke betydningen av sosial deltakelse for livskvaliteten til voksne med autismespekterforstyrrelser, og hvordan vernepleieren kan bidra. Metode: Oppgaven benytter litteraturstudie som tar for seg fem fagfellevurderte artikler. Resultat: Resultatene fant at sosial deltakelse har stor betydning for livskvalitet. Artiklene skapte grunnlaget for de tre hovedfunnene i resultatdelen: «tilhørighet, inkludering og felleskap», «trygghet, aksept og komfort» og «ensomhet og sosial isolasjon». Disse blir diskutert i diskusjonsdelen. De ulike hovedfunnene er viktige opplevelser som sosial deltakelse resulterer i. Flere forskjellige typer sosial deltakelse blir diskutert for å finne ut hvor stor betydning det har for livskvalitet. Konklusjon: Studien konkluderer med at blant annet deltakelse i idrett, fritid og vennskap er viktig faktorer. Personer med autismespekterforstyrrelser har lavere livskvalitet enn personer uten, derfor er det viktig for vernepleieren å fremme livskvalitet ved å tilrettelegge for sosial deltakelse. Vernepleieren kan bidra med relevant kunnskap og veiledning ved å jobbe miljøterapeutisk. Nøkkelord: autismespekterforstyrrelser, sosial deltakelse og livskvalitet.
dc.description.abstractSummary Title: The meaning of social participation for the quality of life of adults with autism spectrum disorders. Background: Social participation is a large part of people's lives, while for people with autism spectrum disorders this can be extra difficult and confusing. This group of people has an equal right to services that contribute to a good quality of life and equal participation in society as everyone else. Purpose: The purpose of the study is to investigate the meaning of social participation for the quality of life of adults with autism spectrum disorders, and how the social educator can contribute. Method: The assignment uses a literature study that deals with five peer-reviewed articles. Result: The results found that social participation is of great meaning for quality of life. The articles created the basis for the three main findings in the results section: "belonging, inclusion and community", "safety, acceptance and comfort" and "loneliness and social isolation". These are discussed in the discussion section. The various main findings are important experiences that social participation results in. Several different types of social participation are discussed to find out how important it is for quality of life. Conclusion: The study concludes that, among other things, participation in sports, leisure and friendship are important factors. People with autism spectrum disorders have a lower quality of life than people without, therefore it is important for the social educator to promote quality of life by facilitating social participation. The social educator can contribute with relevant knowledge and guidance by working environmentally therapeutically. Keywords: autism spectrum disorders, social participation and quality of life.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBetydningen av sosial deltakelse for livskvaliteten til voksne med autismespekterforstyrrelser
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel