Forebygging av seksuelle overgrep hos mennesker med utviklingshemming
Bachelor thesis
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for psykisk helse [1351]
Abstract
Tittel: Forebygging av seksuelle overgrep hos mennesker med utviklingshemming
Seksualitet og utviklingshemming har tidligere vært et tema med lite søkelys på. Mennesker med utviklingshemming og seksuell atferd har vært sett på som «problematferd», og fokuset har tidligere vært å fjerne slik atferd, istedenfor å tilegne kunnskap. Det er ingen direkte tall knyttet til utviklingshemmede som er blitt utsatt for overgrep, men det er bevist at de ikke er mindre utsatt enn andre mennesker. Mennesker med utviklingshemming har en høyere sårbarhetsfaktor på grunn av deres hjelpebehov, og kan dermed bli sett på som «et lett offer». Formålet med denne litteraturstudien er å finne ut av hvilken effekt opplæring av seksualitet har på forebyggingen av seksuelle overgrep hos mennesker med utviklingshemming. Studien baserer seg på fem ulike forskningsartikler. I de fem artiklene ble fem ulike tema, som bidrar til å belyse problemstillingen, identifisert. Temaene som blir gjort rede for er: «tilnærming av kunnskap», «kjærlighetsforhold», «evnen til å ta gode valg relatert til seksualitet», «fremming av god seksuell helse» og «kommunikasjon». Studien viser at opplæring i seksualitet med fokus på kunnskap, seksualitet og kommunikasjon har en positiv effekt på forebygging av overgrep hos utviklingshemmede.
Nøkkelord: utviklingshemming, seksualitet, overgrep, forebygging, opplæring Title: Prevention of sexual abuse among people with intellectual disabilities
Sexuality and intellectual disability have historically been a topic who has received limited attention. Sexual behaviour in people with intellectual disability has been seen as “problem behaviour,” and the focus have previously been on eliminating such behavior, rather than acquiring knowledge. There are no direct figures related to people with intellectual disabilities who have been exposed to sexual abuse, but there is evidence that they are no less vulnerable than other people. People with intellectual disabilities have a higher vulnerability factor due to their need for assistance and can thus be seen as “an easy victim”. The purpose of this literature study aims to find out the effects of sexual education on the prevention of sexual abuse among people with intellectual disabilities. The study is based on five different research articles. In the five articles, five themes have been identified to shed light on these issues. The topics discussed are: “approach of knowledge,” “love-relationships”, “ability to make good choices related to sexuality”, “promotion of good sexual health” and “communication”. The study shows that sexual education, with focus on knowledge, sexuality and communication has a positive effect on the prevention of sexual abuse among people with intellectual disability.
Keywords: intellectual disability, sexuality, sexual abuse, prevention, education