Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLenes, Anne-Lise
dc.contributor.authorAndersen, Anne
dc.date.accessioned2023-07-13T17:22:58Z
dc.date.available2023-07-13T17:22:58Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:143262155:64337444
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078837
dc.description.abstractSammendrag Tittel: Vernepleierens møte med fysisk utfordrende atferd hos voksne personer med utviklingshemming Litteraturstudien setter søkelyset på vernepleierens møte med voksne med utviklingshemming, og samtidig fysisk utfordrende atferd. Utfordrende atferd kan gi store utfordringer hos helsepersonell, ved at en ikke har et godt nok grunnlag for å håndtere disse utfordringene, og ikke har et godt nok støtteapparat rundt seg som kan veilede ansatte. Det er gjennomført en analyse av fem forskjellige fagfellevurderte artikler, både kvantitative og kvalitative, for å se hva forskning sier om hvilke verktøy vernepleieren kan benytte seg av i møte med utfordrende atferd. Analysen viste flere sammenfallende elementer, der kunnskap, relasjonsbygging, trivsel og mestring, og tvang var blant det som ble omtalt i flere av artiklene. Når en eller flere av disse momentene var til stede hos helsepersonell i møte med aggresjonsproblematikk, sto de stødigere, hadde bedre kontroll på seg selv og den som utagerte, samt en ny tankegang der utageringen ikke var problemet, men heller så på hva som utløste utageringen. Ved å heve kompetansen og drive relasjonsbygging, var det en svak sammenheng med mindre tvangsbruk, noe som kunne vært forsket mere på med tanke på en bedre livskvalitet hos personer med utviklingshemming og utfordrende atferd. Nøkkelord: Utviklingshemmede, behandlingsmetoder/personlig kompetanse, utfordrende atferd
dc.description.abstractAbstract Title: The Social Educators meeting with physically challenging behaviour in adult people with developmental disabilities The focus of this literature study is on the interaction between social educators, and adults with developmental disabilities who exhibit externalizing behaviour. Handling such behavior can pose significant challenges for care givers, who lack a solid foundation in caregiving, and a strong support network in employee guidance. The study involves an analysis of five peer-reviews articles, comprising both quantitative and qualitative research, to explore the tools available to social educator when faced with challenging behaviour. The analysis reveals several consistent themes identified across the articles, including the importance of knowledge, relationship building, well-being and coping, and the use of physical coercion. When one or more of these elements were present at the caregivers’ approach to aggression issues, they experienced a sense of security, better self-control and were able to adopt a new perspective that focused on identifying triggered, rather than viewing the behavior itself as the problem. Enhancing competence and fostering relationship building showed a pattern of reduced reliance on physical coercion. This finding highlights the need for further research to investigate the potential impact on the quality of life for individuals with developmental disabilities and challenging behaviour. Keywords: Disability, treatment methods, personal qualification, challenging behaviour
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleVernepleierens møte med fysisk utfordrende atferd hos voksne personer med utviklingshemming
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel