Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGoodall, Gemma
dc.contributor.authorSnøsen, Malin
dc.date.accessioned2023-07-13T17:22:48Z
dc.date.available2023-07-13T17:22:48Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:143262155:64658708
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078828
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Tittel: Beslutningsstøtte for mennesker med utviklingshemning, alvorlig og dyp grad. Introduksjon: Utviklingshemmede har gjennom tidene opplevd å være en stigmatisert gruppe, som har blitt sett på som hjelpeløse og ute av stand til å fatte egne beslutninger. I de senere årene har utviklingshemmedes rettigheter blitt lagt mer vekt på og beslutningsstøtte har blitt et begrep som har blitt inkorporert i tjenesteytelsen hos gruppen. Selv alvorlig eller dypt utviklingshemmede med mangel på verbalspråk, vil kunne kommunisere og ta valg, så lenge de blir gitt støtte og muligheter til det. Hensikt: Hensikten med oppgaven er å gi helsepersonell innsikt i hvordan beslutningsstøtte kan fremmes for mennesker med alvorlig eller dyp grad av utviklingshemming. Metode: Det er brukt litteraturstudie som metode for denne oppgaven. Fem fagfellevurderte artikler er inkludert, samt annen relevant faglitteratur som berører tematikken. Resultater: De fem artiklene gav ulike erfaringer og måter å fremme beslutningsstøtte på og det ble valgt ut fem hovedtema fra artiklene som ble presentert og senere drøftet i oppgaven: 1. Kroppslig kommunikasjon, 2. Hjelpemidler for beslutningsstøtte, 3. Kunnskap om tjenestemottaker, 4. Andre som ressurs, 5. Realisering i hverdagen. Konklusjon: Tjenesteytere kan fremme beslutningsstøtte ved å identifisere, tolke og respondere på kroppslige uttrykk fra tjenestemottaker. Dette krever god kjennskap til tjenestemottaker som kan dannes ved samarbeid med pårørende. Beslutningsstøtte kan fremmes ved å bruke velferdsteknologi som en alternativ kommunikasjonsmåte og modeller og rammeverk for beslutningsstøtte kan være nyttig for å øke tjenesteyteres bevissthet og kompetanse.
dc.description.abstractAbstract Title: Decision support for people with profound and severe intellectual disability. Introduction: People with intellectual disabilities have throughout the ages experienced being a stigmatized group, who have been seen as helpless and unable to make their own decisions. In recent years, their rights have been given more focus and decision support has become a concept that has been incorporated into the service provided to the group. Even people with severe og profound intellectual disabilities with lack of verbal language can communicate and make decisions, as long as they are given the support and opportunities to do so. Purpose: The purpose of the assignment is to give healthcare workers insight into how decision making support can be promoted to people with profound or severe intellectual disability. Method: A literature study has been used for this assignment. Five peer review articles are included, including other relevant specialized literature surrounding the theme. Results: The five articles provided different experiences and ways of promoting decision support, and five main themes were selected from the articles that were presented and later discussed in the thesis: 1. Physical communication, 2. Aids for decision support, 3. Knowledge of service recipient, 4. Others as a resource, 5. Realization in everyday life Conclusion: Service providers can provide decision support by identifying, interpreting and responding to physical communication. This requires a good knowledge of the service recipient, which can be formed through cooperation with close relatives. Decision support can be promoted by using welfare technology as an alternative mode of communication and models and frameworks for decision support can be useful in increasing the awareness and competence of service providers.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBeslutningsstøtte for mennesker med utviklingshemming, alvorlig og dyp grad
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel