Rusmidlers påvirkning på elevers skolegang igjennom ungdomsskolen og videregående
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3078824Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykisk helse [1197]
Sammendrag
Sammendrag
Tittel: Rusmidlers påvirkning på elevers skolegang igjennom ungdomsskolen og videregående
Elever i skoleverket kan være eksponert for rusbaserte utfordringer. Dette kan være utfordringer knyttet til skolemiljø, enkelt elever og/eller familie- og sosiale liv. Dette kan skyldes blant annet innflytelse fra underholdning, innflytelse fra jevnaldrende og sosialt press, men også familiære faktorer og akademiske faktorer. Formålet med denne studien er å undersøke hvilken påvirkning rusmisbruk har på elevenes skolegang og hvilke faktorer som kan være beskyttende og hvilke som setter elevene i risikosonen, samtidig som jeg ønsker å se på hvilke tiltak som kan iverksettes for å forebygge problematikken. Artiklene som er benyttet i oppgaven belyser relevant tematikk, som senere i resultatdelen delegeres i tre hovedtemaer: 1) akademisk prestasjon, 2) akademisk engasjement og 3) Tiltak videre og forebyggende arbeid.Denne litteraturstudien diskuterer hvilken påvirkning rusmisbruk har på akademisk engasjement og akademiske prestasjoner, og drøfter hvordan vernepleieren kan jobbe forebyggende for å minimere rusproblematikken på skolen.
Nøkkelord: Rus, akademisk engasjement akademisk prestasjon, vernepleie Summary
Title: Substance use and its impact on pupils educational schooling
Students in middle school and high school may be exposed to substance-related challenges. These challenges can be related to the school environment, individual students, and/or family and social life. This can be attributed to influences from entertainment, peers, social pressure, as well as familial and academic factors.This study aims to investigate the impact of substance abuse on students' academic performance and to identify protective and/or risk factors for the students. Additionally, I aim to explore preventive measures that can be implemented to address these issues. The articles utilized in this study shed light on relevant topics, which are later categorized into three main themes in the results section: 1) academic achievement, 2) academic engagement, and 3) further interventions and preventive work.This literature review discusses the influence of substance abuse on academic engagement and academic performance and explores how an intellectual disability nurse can proactively work to minimize substance-related problems in schools.
Keywords: Substance, Academic engagement, academic performance, intellectual disability nurse