``Hvordan kan vernepleieren være med på å veilede barn og ungdom med ADHD i deres hverdag og se verdien av deres erfaring med diagnosen? ``
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3078819Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykisk helse [1312]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Tittel: Hvordan kan vernepleieren være med på å veilede barn og ungdom med ADHD i deres hverdag og se verdien av deres erfaring med diagnosen?
Introduksjon/bakgrunn: Temaet barn og ungdom med ADHD har lenge vært et tabubelagt tema som gjør at mange har feiloppfatning av diagnosen. Har nå i de siste årene fått et større søkelys som gjør at flere tilegner seg kunnskap, informasjon og kompetanse
Hensikt: vise hvilke rolle vernepleieren har for barn og unge med ADHD og deres hverdag
Metode: litteraturstudie
Resultat: Funn av relevant tematikk som omhandler vernepleierne kompetanse og ADHD hos barn og ungdom
Konklusjon: informasjon og åpenhet i samfunnet gir bedre utgangspunkt for inkludering
Nøkkelord: ADHD, barn og ungdom, stigma, atferd, forebygging Title: How can vernepleie help guide children and young people with ADHD in their everyday life and benefit from their experience with the diagnosis?
Introduction/background: The subject of children and young people with ADHD has been a taboo subject which causes many people to misunderstand the diagnosis. In recent years, it has now received a greater spotlight, which means that more people are acquiring knowledge, information and competence
Purpose: to show what role the foster carer has for children and young people with ADHD and their everyday life
Method: literature study
Result: Findings of relevant topics that deal with the care workers' competence and ADHD in children and young people
Conclusion: information and openness in society provide a better starting point for inclusion
Keywords: ADHD, children and young people, stigma, behaviour, prevention