Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEllingsen, Mats Ole Almo
dc.contributor.authorLøvik, Håkon Myhre
dc.date.accessioned2023-07-13T17:22:35Z
dc.date.available2023-07-13T17:22:35Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:143262155:16988370
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078812
dc.description.abstractTittel: Hvordan forebygge lært hjelpeløshet i miljøterapi på skole. Introduksjon: Egne erfaringer fra praksis i en skole, samt et foredrag jeg var på, gjorde meg interessert i dette temaet. Grunnen er at det ga meg et bilde av at barn og unge i dag kan eventuelt kan få det litt enkelt generelt sett og i skole. Metode: Oppgaven benytter litteraturstudie som metode, og tar utgangspunkt i fem forskjellige fagfellevurderte artikler. I tillegg knyttes relevant teori opp mot artiklene. Resultat: Artiklene berørte og utdypet om ulike forhold og påvirkningsfaktorer ved lært hjelpeløshet. Jeg landet på to hovedtemaer ut ifra artiklenes resultater. Det ene er «Forhold og kommunikasjon mellom skoleansatte og elever», det andre er «Miljømessige, sosiale og familiære forhold». Diskusjon: I denne delen ble ulike forhold knyttet til lært hjelpeløshet diskutert knyttet opp mot relevant teori og miljøterapeutiske arbeidsmetoder. Konklusjon: Flere faktorer viser betydning for lært hjelpeløshet; blant annet status, miljø, samt sosiale og familiære forhold. Knyttet til dette viser ulike tilnærmingsmåter for miljøterapeutisk arbeid nytte for å forebygge lært hjelpeløshet. Tilrettelegging etter elevens interesser, utfordringer og behov er sentrale elementer, og å tilpasse deres miljø etter hva som gir dem best påvirkning. Tydelighet og krav, kombinert med støtte og trygghet, er viktige prinsipper for å skape høy grad av motivasjon og mestringsevne; som igjen har forebyggende effekt på lært hjelpeløshet. I tillegg er god kommunikasjon med foreldre og pårørende viktig, for å gjøre dem bevisst på å kommunisere på en måte som bygger opp under motivasjon, mestring og forebygging av lært hjelpeløshet. Nøkkelord: lært hjelpeløshet, miljøterapi, motivasjon, mestring, læringsmiljø Antall ord: 7616
dc.description.abstractTitle: How to prevent learned helplessness in environmental therapy at school. Introduction: My own experiences from practice at a school, and a talk I attended, made me interested in this topic. The reason is that it gave me an image that children and young people today can possibly have it a little easy in general and at school. Method: The assignment uses literature study as a method and is based on five different peer-reviewed articles. In addition, relevant theory is linked to the articles. Result: The articles touched on and elaborated on various conditions and factors influencing learned helplessness. I landed on two main themes based on the results of the articles. One is "Relationships and communication between school staff and pupils", the other is "Environmental, social and familial conditions". Discussion: In this section, various conditions related to learned helplessness were discussed linked to relevant theory and environmental therapeutic work methods. Conclusion: Several factors show importance for learned helplessness; including status, environment, as well as social and familial conditions. Linked to this, different approaches to environmental therapeutic work show usefulness in preventing learned helplessness. Adjustments in line with the student's interests, challenges and needs are key elements, and adapting their environment to what gives them the best influence. Clarity and requirements, combined with support and security, are important principles for creating a high degree of motivation and coping skills; which in turn has a preventive effect on learned helplessness. In addition, good communication with parents and relatives is important, to make them aware of communicating in a way that builds motivation, coping skills and prevention of learned helplessness. Keywords: learned helplessness, environmental therapy, motivation, coping skills, learning environment Number of words: 7616
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan forebygge lært hjelpeløshet i miljøterapi på skole
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel