Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBarstad, Bernt
dc.contributor.authorBarli, Ane Eriksen
dc.date.accessioned2023-07-13T17:22:33Z
dc.date.available2023-07-13T17:22:33Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:143262155:52296534
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078811
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractTittel: Metoder fra kognitiv atferdsterapi inn i skolen Bakgrunn: Bakgrunn for studien knyttes til skolevegring som et økende problem i de senere årene, noe som vil føre til et økt behov i form av kompetanse og tilrettelegging i skolens miljø Hensikt: Denne studien har som hensikt å finne ut om kognitiv atferdsterapi kan ha en positiv effekt på elever med angstbasert skolevegring, og om det vil være til nytte å anvende ulike metoder inn i skolens miljø. Videre er hensikten å formidle funnene slik at miljøterapeuter på skolen kan få mer kunnskap rundt effektene av kognitiv atferdsterapi. Metode: I denne studien blir litteraturstudie brukt som metode, og fem vitenskapelige forskningsartikler vil bli diskutert opp mot relevant teori Resultat: De fem vitenskapelige forskningsartiklene som er anvendt viser at kognitiv atferdsterapi vil ha en effekt på angstdiagnoser. Det blir også gjort funn på en statistisk signifikant negativ lineær i sammenheng mellom elevenes angst og skoletilpasning Konklusjon: Metoder fra kognitiv atferdsterapi kan ha en positiv effekt hos angstbaserte skolevegrere, med forehold at det tilrettelegges ut fra elevens forutsetninger. Oppbygging av elevens mestringstro kan påvirke effekten av kognitiv atferdsterapi i stor grad. Nøkkelord: Angstbasert skolevegring, angst, skolevegring, kognitiv atferdsterapi, vernepleier, miljøterapeut
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMetoder fra kognitiv atferdsterapi inn i skolen for angstbaserte skolevegrere
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel