Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSøndenaa, Erik
dc.contributor.authorRom, Ida Oline Vardeberg
dc.date.accessioned2023-07-13T17:22:25Z
dc.date.available2023-07-13T17:22:25Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:143262155:64309543
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078803
dc.description.abstractTittel: Tjenesteytere sin erfaring og holdning til Alternativ og Supplerende Kommunikasjon blant barn og unge i tjenesteytingen. Formål: Barn og unge som kommuniserer non-verbalt gjennom gester og kroppsspråk, har en manglende stemme i velferdssamfunnet. Dette på samme tid som tjenesteytere mangler erfaring knyttet til bruk av Alternative og Supplerende strategier, verktøy og/ eller metoder i sin tjenesteyting. Hensikten med denne oppgaven var å undersøke hvilke erfaringer og holdninger tjenesteytere hadde til alternativ og supplerende kommunikasjon i arbeidet med barn og unge i tjenesteytingen. Metode: Oppgavebesvarelsen er utført som en litteraturstudie som inkluderer fem forskningsartikler hentet fra ulike fagdatabaser. Annen relevant teori inngår for å støtte opp under funn fra forskningsartiklene, samt problemstilling. Resultat: Resultatene fra de fem forskningsartiklene viser til tjenesteytere sine erfaringer og holdninger til alternativ og supplerende kommunikasjon blant barn og unge i tjenesteytingen er varierende ut fra hvor en arbeider. Hovedfunnene i artiklene er fremhevet gjennom tre temaer som diskuteres i oppgaven: 1. Barrierer som følge av manglende erfaring og opplæring i ASK, 2. Omgivelser som fremmer bruk av alternativ og supplerende kommunikasjon, 3. Tjenesteyterne sin rolle og ansvar i tjenesteytingen. Konklusjon: Erfaringer og holdninger kan ses som en utfordring som påvirker tjenesteyterne sin mulighet for kommunikasjonstilpasninger blant barn og unge som er kommunikasjonssårbare. Flere av disse kommunikasjons-barrierene kan anses å løses ved tilrettelegging av omgivelsene eller gi opplæring knyttet til bruken av ASK strategier, verktøy og/ eller metoden. Ved å undersøke hvilke erfaringer og holdninger tjenesteytere som arbeider med barn og unge har knyttet til ASK strategier, verktøy og/ eller metoder. Kan det da tenkes at en senere vil kunne legge mer og bedre til rette for barn og unge som er kommunikasjonssårbare, ettersom man har mer erfaring om faktorer som påvirker den. Nøkkelord: Alternativ og supplerende kommunikasjon, ASK, barn og unge, funksjonshemming, nedsatt funksjonsevne, helsepersonell, erfaringer, holdninger
dc.description.abstractTitle: Service providers experience and attitude towards Augmentative and Alternative Communication among children and youth in service provision. Purpose: Children and youth who communicate non- verbally through gestures and body language lack a voice in the welfare society. At the same time, service providers lack of experience in using augmentative and alternative strategies, tools, and/ or methods in their service provision. The purpose of this study was to investigate the experiences and attitudes of service providers towards augmentative and alternative communication in their work with children and youth in service provision. Method: The study was conducted as a literature review, including five research articles obtained from various databases. Additional relevant theories were included to support the findings from the research were included to support the findings from the research articles and address the research question. Result: The results from the five research articles indicate that experiences and attitudes of service providers working towards augmentative and alternative communication among children and youth in service provision vary depending on the work context. The main findings, discussed in the study, are highlighted through tree themes: 1. Barriers resulting from lack of experience and training in augmentative and alternative communication, 2. Environments that promote the use of augmentative and alternative communication, 3. The role and responsibility of service providers in service provision. Conclusion: Experiences and attitudes can be seen as a challenge that affects service provider´s ability to make communication adaptations for communication- vulnerable children and youth. Many of these communication barriers can be addressed by modifying the environment or providing training on the use of augmentative and alternative communication strategies, tools and/or methods. By examining the experiences and attitudes of service providers working with children and youth, it is possible to better accommodate and support communication – vulnerable children and youth, as we gain more knowledge about the factors the influence them. Keywords: Augmentative and alternative communication, AAC, children, adolsence, disability, healthcare personnel, experiences, attitudes
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTjenesteytere sin erfaring og holdning til Alternativ og Supplerende Kommunikasjon blant barn og unge i tjenesteytingen.
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel